Brytyjski zakład montujący Eurofighter Typhoon może zostać zamknięty z powodu braku zamówień

Autor: Mykhailo Stoliar | 05.03.2025, 08:59
Descifrando el Eurofighter Typhoon: Postęp technologiczny w lotnictwie wojskowym Eurofighter Typhoon. Źródło: ВПС Британії

Rząd Wielkiej Brytanii podejmuje decyzję, czy zakupić dodatkowe Eurofighter Typhoons, czy też poszukać zainteresowanych krajów, które wsparłyby działalność fabryki BAE Systems w Wharton, gdzie samoloty te są montowane.

Co wiadomo

Kwestia ta była przedmiotem zapytania parlamentarnego, ale minister ds. zamówień obronnych Maria Eagle nie udzieliła jasnej odpowiedzi na temat nowych zamówień. Podkreśliła strategiczny przegląd potrzeb obronnych i negocjacje z BAE Systems w sprawie możliwości eksportu.

Problem wykracza poza samą produkcję Eurofighterów. Zamknięcie lub wyłączenie fabryki Wharton może mieć wpływ na program myśliwca szóstej generacji Tempest, który Wielka Brytania rozwija we współpracy z Włochami i Japonią.

Jednak końcowy montaż Eurofightera odbywa się nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale także w innych krajach konsorcjum: Niemczech, Włoszech i Hiszpanii. Brytyjskie Siły Powietrzne po raz ostatni zamówiły te samoloty w 2009 roku, kiedy to otrzymały ich 112.

Hiszpański myśliwiec Eurofighter Typhoon
Hiszpański Eurofighter Typhoon. Ilustracja: Міноборони Іспанії

Jeśli chodzi o eksport, BAE Systems dostarczyło Eurofightery do Kataru i Arabii Saudyjskiej. Jednak umowa z Rijadem na 48 myśliwców, którą próbuje się zawrzeć od 2018 r., pozostaje zablokowana przez niemieckie embargo. Berlin blokuje również umowę na 40 samolotów dla Turcji, z których część miała zostać wykorzystana.

Nie jest zatem jasne, czy możliwe będzie znalezienie dodatkowych kontraktów eksportowych, aby utrzymać fabrykę BAE Systems w Wharton, która montuje samoloty.

Źródło: UK Defence Journal