Nowe Volvo ES90 okazuje się nie być sedanem. Co wiemy o elektrycznym flagowcu?

Volvo zaprezentowało ES90, swój pierwszy elektryczny model, który nie jest SUV-em. Nowość jest pozycjonowana jako technologiczny okręt flagowy marki, który będzie musiał konkurować z BMW i5.
Co wiadomo
Pomimo podobieństwa do sedana, ES90 jest pięciodrzwiowym hatchbackiem z podniesionym siedzeniem kierowcy, co zbliża go do crossoverów. Współczynnik oporu aerodynamicznego na poziomie 0,25 sprawia, że jest to najbardziej opływowe produkcyjne Volvo w historii.
Volvo ES90 zostało zbudowane na elektrycznej platformie SPA2, z której korzysta również SUV EX90.
Silniki i zasięg
Model będzie dostępny w trzech wersjach:
- Single Motor (napęd na tylne koła, 245 KM, akumulator 92 kWh, zasięg WLTP 640 kilometrów)
- Twin Motor (napęd na wszystkie koła, 442 KM, akumulator 92 kWh, zasięg 700 km WLTP).
- Twin Motor Performance (napęd na wszystkie koła, 670 KM, akumulator 92 kWh, zasięg WLTP - 700 km)
Dzięki 800-woltowej architekturze ze stacjami ładowania o mocy 350 kW, ES90 może naładować się do 300 kilometrów w zaledwie 10 minut.








Dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 3,1 metra, ES90 oferuje dużo miejsca na nogi dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Sześć motywów oświetlenia wnętrza i różne opcje tapicerki umożliwiają personalizację ES90. ES90 jest również wyposażony w panoramiczny dach, który zapewnia 99,9% ochrony przed promieniowaniem UV. A jeśli zdecydujesz się na wersję elektrochromatyczną, możesz dostosować przezroczystość szkła za naciśnięciem jednego przycisku.
Bagażnik może pomieścić do 424 litrów. Po złożeniu trzech tylnych siedzeń - z których wszystkie składają się indywidualnie - przestrzeń bagażowa wzrasta do 733 litrów. Przedni bagażnik o pojemności 22 litrów jest bardziej odpowiedni do transportu i przechowywania kabli do ładowania.








Szwedzki producent samochodów twierdzi, że ES90 jest jego najpotężniejszym jak dotąd projektem, ale nie pod względem mocy. Jest to w pełni połączony, zdefiniowany programowo pojazd, który wykorzystuje procesor Drive AGX Orin firmy Nvidia, który może obsłużyć ponad 500 bilionów operacji na sekundę. Według głównego inżyniera i dyrektora ds. technologii w Volvo, Andersa Bella, jest to najpotężniejszy samochód pod względem mocy obliczeniowej rdzenia.

Przód Volvo ES90 charakteryzuje się charakterystycznym wzorem reflektorów "Thor's Hammer". Zdjęcie: Volvo Cars
Volvo wyposażyło ES90 w system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji ze zintegrowanymi usługami Google, który obejmuje takie usługi jak Mapy Google, Asystent Google i inne aplikacje z Google Play. 14,5-calowy wyświetlacz centralny może sterować nawigacją, rozrywką, klimatyzacją, telefonem i nie tylko.
Gdzie i kiedy mogę kupić ten model?
Volvo ES90 jest już dostępne do zamówienia w Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i kilku innych krajach. Inne rynki otrzymają tę nowość do 2026 roku. Nie ma jeszcze oficjalnych cen, ale celowalibyśmy w punkt wyjścia około 80 000 euro.
Źródło: Volvo