Stany Zjednoczone zrezygnowały z rozwoju niewidzialnego tankowca

Autor: Mykhailo Stoliar | 05.03.2025, 19:39
Nowa koncepcja: tankowanie niskoprofilowe - bezpieczeństwo i wydajność w przestworzach Koncepcja niskoprofilowego dystrybutora paliwa. Źródło: Lockheed Martin

Stany Zjednoczone podjęły decyzję o zaprzestaniu prac nad obiecującym, niewidzialnym tankowcem, który miał wspierać myśliwce szóstej generacji na Pacyfiku.

Co wiadomo

Amerykańskie Siły Powietrzne po przeprowadzeniu analizy postanowiły skoncentrować swoje fundusze na programie myśliwców Next-Generation Air Dominance (NGAD) i anulowały projekt Next-Generation Air Refueling System (NGAS).

Koncepcja cysterny stealth, która pojawiła się w 2006 roku, miała na celu potajemne tankowanie samolotów bojowych, aby uniknąć ryzyka wykrycia dużych tankowców KC-46 i KC-135. Lockheed Martin opracował koncepcję takiego samolotu.

Koncepcja niskoprofilowego tankowca firmy Lockheed Martin
Koncepcja tankowca stealth. Ilustracja: Lockheed Martin

Jednak ze względu na brak funduszy i konieczność ograniczenia wydatków na programy lotnicze w 2024 r., amerykańskie kierownictwo wojskowe postanowiło skupić się na optymalizacji wykorzystania istniejących tankowców, opracowaniu nowych taktyk tankowania i przeciwdziałaniu systemom wykrywania wroga.

Jako alternatywę Stany Zjednoczone rozważają bezzałogowe tankowce: w 2023 r. podpisano umowę na modernizację KC-135 Stratotanker do wersji bezzałogowej z systemem Merlin Pilot.

Źródło: Aviation Week