Nowe amerykańskie cła mogą zmienić rynek gier, powodując wzrost cen konsol i zniknięcie fizycznych kopii

Autor: Vladislav Nuzhnov | 06.03.2025, 10:05
Odkrywanie potęgi: PlayStation 5 zapewnia oszałamiającą wydajność PlayStation 5. Źródło: Sony

Rząd Stanów Zjednoczonych wprowadził nowe cła na import z Chin, Kanady i Meksyku, co może mieć znaczący wpływ na branżę gier. Oczekuje się, że konsole, akcesoria i fizyczne kopie gier wzrosną, a wydawcy mogą przejść na formaty cyfrowe.

Co wiadomo

W dniu 4 marca 2025 r. weszły w życie następujące cła: 25% na import z Kanady i Meksyku oraz 20% na towary z Chin. Ponieważ większość konsol do gier jest produkowana w Chinach, a fizyczne kopie gier są drukowane w Meksyku, zmiany te mogą znacząco wpłynąć na ceny dla konsumentów w USA.

Analitycy przewidują, że koszt nowych ceł zostanie przeniesiony na klientów, co doprowadzi do wzrostu cen.

Według analityka Circana, Matta Piscatelli, fizyczne kopie gier mogą w ogóle przestać być produkowane ze względu na zwiększone koszty. Zauważył on: "Nie zdziwiłbym się, gdyby wydawcy po prostu przeszli na całkowicie cyfrową strategię".

Rynek fizycznych gier już teraz podupada, a nowe cła mogą być ostatnim ciosem dla tego segmentu. Możliwe jest produkowanie płyt w USA lub innych krajach, ale ze względu na spadek popytu może to nie być ekonomicznie opłacalne.

Według Jonathana Ahmada z Niko Partners, około 75% sprzętu do gier jest importowane z Chin. Chociaż niektóre firmy już zaczęły przenosić produkcję do Azji Południowo-Wschodniej, proces ten zajmie trochę czasu.

Dopiero okaże się, jak te zmiany wpłyną na długoterminową strategię firm i dostępność fizycznych kopii w przyszłości.

Źródło: @matpiscatella.bsky.social