Liebherr opracowuje inteligentny silnik wysokoprężny V12 o mocy 1300 KM.

Niemiecko-szwajcarska Grupa Liebherr opracowuje ogromny 12-cylindrowy silnik wysokoprężny, który zostanie oficjalnie zaprezentowany w kwietniu na targach maszyn budowlanych w Monachium (BAUMA 2025). Nowy silnik D9612 waży 2,4 tony, ma pojemność skokową 27 litrów i wytwarza do 1300 KM.
Co wiadomo o silniku Liebherr D9612?
Ten ważący 2,3 tony potwór ma ponad dwa metry długości, dwanaście tłoków grubości dłoni i obraca wałem korbowym z nominalną prędkością zaledwie 1800 obr. Nawet przy 1400 obr/min dostarcza do napędu gigantyczny moment obrotowy 5 374 Nm. W generowaniu tej mocy pomagają dwie imponujące turbosprężarki Twin-Scroll.
Dane techniczne silnika Liebherr V12 D9612:
- Konfiguracja: V12
- Pojemność skokowa: 27 litrów
- Moc: 565 kW (768 KM) / 950 kW (1 292 KM)
- Maksymalny moment obrotowy: 5 374 Nm przy 1 400 obr.
- Stopień sprężania: 15:1
- Wymiary (dł./szer./wys.): 2 117 mm / 1 361 mm / 1 355 mm
- Masa sucha: 2 350 kg
- Normy emisji: EPA Tier 0 / EPA Tier 2 / EPA Tier 4f / IMO II
Model D9612 został zaprojektowany z myślą o wymagających warunkach w budownictwie, rolnictwie i przemyśle. Silnik jest wyposażony w wydajną pompę wodną, zamknięty system wentylacji skrzyni korbowej i filtr oleju z ultradrobnych włókien. Urządzenie diagnostyczne LiDIA firmy Liebherr służy do ciągłego monitorowania stanu silnika.








W razie potrzeby silnik V12 można dostosować do konkretnych potrzeb klienta. W tym celu Liebherr oferuje zewnętrzne filtry paliwa i oleju, kilka pozycji szyjki wlewu oleju i wskaźnika poziomu oleju, a nawet różne konstrukcje miski olejowej dla różnych pozycji montażowych. Model D9612 można wyposażyć w opcjonalne klimatyzatory, wiele przyłączy powietrza i wody, zestawy zimnego rozruchu i dodatkowe napędy wentylatorów, aby spełnić różne wymagania klimatyczne.
Liebherr V12 D9612 będzie miał oficjalną premierę na targach Bauma 2025 w dniach od 7 do 13 kwietnia.
Źródło: Auto Motor und Sport