Angry Birds, Quake i Tamagotchi: Silne muzeum ogłosiło 2025 pretendentów do wprowadzenia do Galerii Sław Gier Wideo.

Autor: Anton Kratiuk | 08.03.2025, 22:08
Kto wejdzie do Hall of Fame 2025: najlepsi kandydaci wśród gier i technologii Plakat nominowanych do nagrody 2025 Hall of Fame. Źródło: The Strong

Nowojorskie The Strong Museum ogłosiło 2025 pretendentów do wprowadzenia do Galerii Sław Gier Wideo.

Co wiadomo

Gry są wybierane na podstawie różnych kryteriów, w tym wpływu na kulturę, znaczenia dla branży, sławy i popularności. Co najważniejsze, gry muszą być kultowe, rozpoznawalne, uznane przez miliony graczy i krytyków oraz mieć wpływ na branżę gier wideo i kulturę popularną.

Surowe jury wybiera najbardziej zasłużoną interaktywną rozrywkę spośród tysięcy kandydatów. Nie jest zaskoczeniem, że lista corocznych nominowanych nie obejmuje współczesnych hitów, ponieważ niezwykle trudno jest obecnie ocenić ich wpływ na branżę.

Poniższe gry są nominowane do umieszczenia w Galerii Sław w 2025 roku:

Age of Empires (1997) - kultowa gra strategiczna czasu rzeczywistego stała się najlepiej sprzedającą się grą Microsoftu i zapoczątkowała popularną serię;

Angry Birds (2009) - pokazała, że gry mobilne również mogą być niezwykle popularne. Gra została pobrana ponad 2 miliardy razy!

Defender (1981) - udowodnił, że fani gier zręcznościowych są również zainteresowani złożonymi i wymagającymi grami. Defender łączył w sobie intensywną rozgrywkę i zaawansowany w tamtym czasie schemat sterowania;

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007) - gra Activision zmieniła standardy jakości współczesnych strzelanek;

Frogger (1981) - gra od Konami, która była kolejnym czynnikiem szybkiej popularyzacji automatów arcade, a później uroczy Toad trafił do muzyki, telewizji, gier i innych projektów medialnych;

GoldenEye 007 (1997) - szpiegowska strzelanka zapamiętana nie tylko ze względu na ciekawą fabułę i emocjonującą rozgrywkę, ale także nowatorskie podejście do elementów multiplayer;

Golden Tee (1989) - kultowy symulator golfa, który nie tylko doczekał się ogromnej liczby sequeli, spin-offów i odświeżonych wersji, ale był także pionierem w świecie cybersportu;

Harvest Moon (1996) - stał się twórcą mody na przytulne i spokojne symulatory rolnicze, w których nacisk kładziony jest nie tylko na uprawę owoców i warzyw, ale także na komunikację z postacią i budowanie z nią relacji. Po Harvest Moon przyszła kolej na Animal Crossing, Stardew Valley, Farmville i innych duchowych następców;

Mattel Football (1977) - była to pierwsza ręczna gra elektroniczna w piłkę nożną. Jej popularność dała początek całemu segmentowi elektronicznych zabawek i gier oraz utorowała drogę dla systemów przenośnych, takich jak Nintendo Game Boy i nowoczesnych urządzeń mobilnych. W 2010 roku magazyn Time uznał ją za jeden ze "100 gadżetów wszech czasów";

NBA 2K (1999) - jeden z najlepszych symulatorów sportowych, wyznaczający trend realizmu;

Quake (1996) - pierwszoosobowa strzelanka 3D, która bez przesady zrewolucjonizowała branżę gier wideo. Gra charakteryzowała się innowacyjnym kodem, który pozostaje aktualny ponad 25 lat później. Quake przyczynił się do popularyzacji i rozwoju cybersportu;

Tamagotchi (1996) - połączenie zabawek i gier wideo. Przenośna gra elektroniczna dostarczała cyfrowego zwierzaka, którym właściciel musiał się opiekować, karmić i pielęgnować od narodzin do dorosłości. Kolosalna popularność Tamagotchi doprowadziła do powstania popularnych symulatorów zwierząt domowych, takich jak Neopets, Nintendogs i wiele innych gier.

Każdy może wziąć udział w głosowaniu online, a opinie graczy zostaną wzięte pod uwagę przy ustalaniu zwycięzców, którzy zostaną ogłoszeni przez surowe jury 8 maja.

Źródło: The Strong