VW ID.3 w Chinach: nowa bateria, niska cena

Autor: Volodymyr Kolominov | 10.03.2025, 11:37
Dlaczego podstawowa wersja VW ID.3 kosztuje w Chinach o połowę mniej niż w Niemczech? Podstawowa wersja VW ID.3 jest prawie dwa razy tańsza w Chinach niż w Niemczech. Źródło: Volkswagen

Vokswagen zaprezentował w zeszłym tygodniu koncepcyjny samochód elektryczny o wartości 20 000 euro - ID. EVERY1. Otrzyma on jednak wersję produkcyjną i trafi do sprzedaży dopiero w 2027 roku. Tymczasem w Chinach VW już pracuje nad budżetowym elektrycznym hatchbackiem. Spółka joint venture VW-SAIC ujawniła zaktualizowaną wersję samochodu elektrycznego VW ID.3. Otrzymuje nową baterię CATL i kilka aktualizacji wnętrza. Ale najważniejsza jest cena, o połowę niższa niż w Europie.

Co wiadomo

VW ID.3 w chińskiej specyfikacji jest wyposażony w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 53,6 kWh, zapewniający zasięg do 451 kilometrów w lokalnym cyklu testowym CLTC. W europejskim cyklu WLTP będzie to o około jedną trzecią mniej. Ładowanie od 30% do 80% trwa 48 minut, podczas gdy europejski 52-kilowatowy akumulator obsługuje moc do 145 kW i ładuje się od 10% do 80% w 25 minut.

Baterie LFP są tańsze w produkcji, bezpieczniejsze i trwalsze, ale mają niższą gęstość energii, przez co są cięższe i większe niż ich odpowiedniki NMC (nikiel-mangan-kobalt).

Wnętrze chińskiego ID.3 również otrzymało nowe dodatki: 12,9-calowy ekran zamiast 10-calowego, nową konsolę środkową z bezprzewodowym ładowaniem i dwa uchwyty na kubki.

Niespodzianki cenowe

Największą niespodzianką jest jednak cena. Podstawowa wersja ID.3 w Chinach kosztuje zaledwie 15 400 euro, podczas gdy najdroższa konfiguracja zaczyna się od 17 600 euro. Dla porównania, w Niemczech ID.3 sprzedawany jest od 33 330 euro, a nawet po uwzględnieniu dopłaty okazuje się, że jest to minimum 29 760 euro. Należy jednak wziąć pod uwagę, że wyposażenie chińskiego ID.3 jest z reguły gorsze od europejskiego.

Źródło: Auto Motor und Sport

EV