Jeden model samochodu jest nadal bardzo popularny z manualną skrzynią biegów

Świat szybko zmierza w kierunku automatycznych skrzyń biegów, a nabywcy nowych modeli Škody nie są wyjątkiem. Większość modeli jest sprzedawana głównie z "automatami". Ale jeden z nich wciąż trzyma się "mechaniki", a tym modelem jest Fabia.
Co wiadomo
Škoda ujawniła, że w 2018 r. tylko 13% nabywców Fabii zdecydowało się na "automat", a w 2024 r. ich udział wzrósł do 31%. Jednak Fabia pozostaje jedynym modelem czeskiej marki, w którym manualna skrzynia biegów nadal prowadzi - wybiera ją 69% kupujących.

Škoda Fabia. Zdjęcie: Škoda
W przypadku Octavii sytuacja jest dokładnie odwrotna: w 2018 roku 72% samochodów zostało sprzedanych z "manualem", a już w 2024 roku - 80% kupujących wybrało wersję z automatyczną skrzynią DSG. Nowe Superb i Kodiaq całkowicie straciły wersje z pedałem sprzęgła - są teraz dostępne tylko z automatyczną skrzynią biegów.
Rozkład skrzyń biegów w modelach Škody z silnikami spalinowymi (2024)
Model | Manualna skrzynia biegów | Automatyczna skrzynia biegów |
Fabia | 69% | 31% |
Karoq | 20% | 80% |
Kodiaq | 0% | 100% |
Octavia | 20% | 80% |
Superb | 0% | 100% |
Scala | 45% | 55% |
Kamiq | 35% | 65% |
Automatyczne skrzynie biegów upraszczają jazdę, ograniczają błędy kierowcy i poprawiają komfort. To tłumaczy ich rosnącą popularność.
Ale nie chodzi tylko o wygodę. Dzisiejsze automatyczne skrzynie biegów są wyposażone w nowe technologie, które poprawiają wydajność, dokładność zmiany biegów, a nawet oszczędność paliwa. Na przykład w nowych modelach Superb i Kodiaq selektor skrzyni biegów został przeniesiony z konsoli środkowej na kolumnę kierownicy dzięki zasadzie konstrukcji shift-by-wire, która umożliwia obsługę skrzyni biegów bez mechanicznego połączenia z dźwignią.

Dźwignia zmiany biegów Škody Superb. Ilustracja: Škoda
Projektant wnętrz Škody Dimitrios Darkoudis wyjaśnił, że przeniesienie dźwigni zmiany biegów z konsoli środkowej pozwala na wykorzystanie przestrzeni między fotelami na schowki i inne funkcje. Sprawia to również, że wnętrze samochodu jest bardziej symetryczne, ponieważ środkowa sekcja nie jest już przeznaczona wyłącznie dla kierowcy, ale służy całej "załodze".
Źródło: Škoda