Mazda tnie 3,3 mld USD na samochody elektryczne, ale przygotowuje nową hybrydę CX-5

Autor: Volodymyr Kolominov | wczoraj, 18:11
Mazda opracowuje innowacyjną platformę dla przyszłych pojazdów elektrycznych Obiecująca platforma Mazdy dla elektrycznych pojazdów akumulatorowych (BEV). Źródło: Mazda

Mazda zmienia swoją strategię elektryfikacji - w ramach nowej "strategii odchudzonych aktywów" japoński producent samochodów zmniejszy swoje inwestycje w samochody elektryczne o 3,3 miliarda dolarów, zamiast tego koncentrując się na hybrydach nowej generacji i silnikach spalinowych. Główną nowością jest jednostka SkyActiv-Z, która zadebiutuje w hybrydowej wersji Mazdy CX-5 nowej generacji do 2027 roku.

Co wiadomo

Mazda nazywa okres do 2030 r. "świtem elektryfikacji" i kontynuuje "wielopoziomową strategię" oferowania silników spalinowych, hybryd i pojazdów elektrycznych w zależności od popytu.

Firma zmniejszyła swoje inwestycje w pojazdy elektryczne z 2 bln jenów (13,3 mld USD) do 1,5 bln jenów (10 mld USD), co było możliwe dzięki współpracy z takimi firmami jak Changan, Toyota, Denso i BluE Nexus.

Inną metodą na obniżenie kosztów jest współprodukcja pojazdów elektrycznych i z silnikami spalinowymi na tych samych liniach montażowych. W ten sposób koszty można obniżyć o 85% w porównaniu z budową oddzielnego zakładu dla samochodów na baterie. Mazda wprowadza również technologie sztucznej inteligencji, autonomiczne transportery (AGV) i fabryczne aktualizacje oprogramowania Over the Air (Factory OTA).

Nowe pojazdy elektryczne Mazdy

Mazda potwierdziła również, że oprócz elektrycznego hatchbacka Mazda6e wprowadzonego już w Chinach i Europie, tworzy nowego elektrycznego SUV-a z chińską firmą Changan. Prawdopodobnie będzie się on nazywał CX-6e.

W 2027 r. pojawi się również inny samochód elektryczny, oparty na własnej platformie Mazdy zaprojektowanej dla różnych typów akumulatorów. Produkcja będzie odbywać się w Japonii, a baterie będą dostarczane przez Panasonic Energy. Model ten wejdzie na rynki Japonii, Europy i USA.

Nowy silnik SkyActiv-Z

Mazda stawia na nową generację silników spalinowych, twierdząc, że SkyActiv-Z jest "przybliżeniem idealnego spalania". Silniki z tej rodziny spełniają rygorystyczne normy ekologiczne Euro 7 (UE), LEV4 i Tier 4 (USA). Firma zapowiada wersje cztero- i sześciocylindrowe. Pierwszym samochodem z nowym silnikiem spalinowym będzie następna generacja CX-5, która otrzyma wersję hybrydową do 2027 roku.

Źródło: Mazda

EV