CATL i Nio stworzą ujednolicony standard szybkiej wymiany baterii

Autor: Volodymyr Kolominov | 20.03.2025, 11:51
Nio odblokowuje przyszłość: stacje wymiany baterii stają się rzeczywistością Stacja wymiany akumulatorów Nio. Źródło: Nio

Chiński gigant produkcji akumulatorów CATL nawiązał współpracę z Nio w celu standaryzacji technologii wymiany akumulatorów w pojazdach elektrycznych. Pomysł nie jest nowy - Nio współpracuje już z Chery i Geely, a taksówki BAIC z wymiennymi bateriami działają w chińskich miastach od dłuższego czasu. Teraz jednak w projekt angażuje się jeden z największych producentów baterii na świecie.

Co wiadomo

Najważniejszym punktem tej umowy jest integracja Nio z technologią Choco-swap firmy CATL. Jest to system, który pozwala na szybką wymianę baterii w samochodach od subkompaktów po modele średniej klasy. Używane baterie mają pojemność 42-70 kWh, zarówno litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), jak i niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC).

Pierwszymi, które uzyskają dostęp do Choco-swap, będą pojazdy elektryczne Firefly, submarki Nio. Zgodnie z planem, stacje wymiany CATL i Nio będą działać równolegle, co powinno sprawić, że obsługa pojazdów elektrycznych będzie łatwiejsza i wygodniejsza.

Dlaczego ma to znaczenie. Każdy producent samochodów stosuje różne współczynniki kształtu baterii, co sprawia, że standaryzacja jest prawie niemożliwa. Niektóre modele mają baterie zintegrowane ze strukturą nadwozia, których wymiana jest fizycznie niemożliwa bez demontażu połowy samochodu.

Perspektywy i niuanse

CATL i Nio planują opracować ujednoliconą infrastrukturę wymiany, która obejmie nie tylko stacje paliw, ale także całą logistykę, recykling i modernizację baterii. Zasada jest prosta: "ładowanie, wymiana, modernizacja". W przyszłości może to stworzyć rynek tanich samochodów elektrycznych z wymiennymi akumulatorami.

Istnieją jednak pewne pułapki: znormalizowane baterie mogą ograniczać producentów w projektowaniu samochodów. Ale z drugiej strony, wygoda szybkiej wymiany, możliwość aktualizacji do nowszych baterii i uproszczona konserwacja.

Źródła: Nio, InsideEVs

EV