Škoda dołącza do projektu SATURNIN: drugie życie dla odpadów stalowych

Škoda Auto została uczestnikiem projektu SATURNIN, którego celem jest ponowne wykorzystanie odpadów stalowych i wspieranie dekarbonizacji przemysłu. Istotą inicjatywy jest wymiana danych na temat pozostałości metali między producentami, aby mogli je ponownie wykorzystać. W ten sposób zmniejsza się zapotrzebowanie na energochłonny recykling stali w fabrykach, zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.
Posunięcie to jest zgodne ze strategią Next Level - Škoda Strategy 2030, w ramach której firma planuje uczynić wszystkie swoje zakłady w Czechach i Indiach neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla do końca dekady.
Jak to działa?
Podczas produkcji karoserii samochodowych pozostają znaczne fragmenty blachy, które można ponownie wykorzystać. Są to na przykład części dachu z samochodów z panoramicznym szyberdachem lub panele boczne. Projekt SATURNIN, prowadzony przez czeską firmę Beneva, gromadzi informacje o takich pozostałościach i dystrybuuje je do producentów mniejszych komponentów. Zamienia to odpady w cenny materiał, zmniejszając emisję CO₂ i obniżając koszty energii.




Škoda uczestniczy w tym procesie, pozyskując resztki metalu z modeli takich jak Octavia, Karoq, Kodiaq i Enyaq, a także szuka sposobów na ponowne wykorzystanie innych komponentów we współpracy z dostawcami.
Inne ekologiczne inicjatywy
Škoda ma długą historię wprowadzania inicjatyw środowiskowych. W 2013 roku firma uruchomiła program GreenFuture obejmujący trzy obszary:
- GreenProduct - tworzenie przyjaznych dla środowiska pojazdów o minimalnym zużyciu energii i wysokiej zdolności do recyklingu
- GreenFactory - efektywne wykorzystanie zasobów w produkcji
- GreenRetail - przyjazność dla środowiska salonów dealerskich i stacji obsługi.
Firma osiągnęła już neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla produkcję w zakładzie Vrchlab, a od 2020 r. całkowicie wyeliminowała składowanie odpadów we wszystkich swoich zakładach.
Co ciekawe, recykling materiałów w Škodzie to nie tylko metal. Przykładowo, w ramach uruchomionego w ubiegłym roku projektu Curiosity Fuel, firma wykorzystuje łupiny ziaren kawy do garbowania skóry w fotelach samochodowych.
Źródło: Škoda