Analitycy: rynek headsetów VR kurczy się gwałtownie trzeci rok z rzędu

Firma analityczna Counterpoint przeprowadziła badanie rynku zestawów słuchawkowych wirtualnej rzeczywistości i doszła do rozczarowujących wniosków dla producentów takich gadżetów: szybko tracą one popularność, która i tak była już niska.
Co wiemy
Counterpoint twierdzi, że globalne dostawy zestawów słuchawkowych wirtualnej rzeczywistości (VR) w 2024 roku spadły o 12% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 roku. Co więcej, stały spadek odnotowano trzeci rok z rzędu.

Meta pozostaje liderem w segmencie urządzeń VR, a jej udział w rynku wzrósł do 84% w czwartym kwartale 2024 r., między innymi dzięki wprowadzeniu na rynek budżetowego zestawu słuchawkowego Quest 3S.
W tym samym okresie udział PlayStation VR2 wzrósł do 9%, dzięki promocjom podczas Czarnego Piątku i świątecznych wyprzedaży. Przypomnijmy, że od 1 marca Sony obniżyło cenę gogli VR z 550 do 400 dolarów, być może ta decyzja pomoże zwiększyć popularność urządzenia.
Sprzedaż Apple Vision Pro spadła o 43%, mimo że firma wprowadziła go na nowe rynki (Korea Południowa, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Tajwan). Oczywiście cena 3500 USD i brak jasnego zakresu zastosowań nie dają temu zestawowi słuchawkowemu szansy na popularność.

Jednak urządzenia rozszerzonej rzeczywistości (AR) zyskują na popularności, analitycy Counterpoint uważają, że ten segment rynku wzrośnie o 30% w 2025 roku. Tłumaczą to faktem, że technologie wymagane dla tych gadżetów szybko się rozwijają, a duże firmy postrzegają okulary AR jako idealne urządzenia do wprowadzania sztucznej inteligencji.
Ponadto Google pracuje nad specjalnym systemem operacyjnym Android XR, który ma dać dodatkowy impuls do popularyzacji okularów rozszerzonej rzeczywistości.
Źródło: Counterpoint