Autorzy Disco Elysium z ZA/UM postrzegają gry swoich kolegów, którzy rozstali się ze studiem po skandalach, jako "przyjacielską rywalizację"

Autor: Vladislav Nuzhnov | 25.03.2025, 10:59
Spojrzenie za kulisy: zrzut ekranu ujawniający sztukę Disco Elysium Zrzut ekranu z gry Disco Elysium. Źródło: ZA/UM

Studio ZA/UM, znane z kultowego Disco Elysium, kontynuuje prace nad szpiegowskim projektem C4. W międzyczasie deweloperzy mówią o "przyjaznej konkurencji" z projektami tworzonymi przez byłych pracowników, którzy opuścili studio po skandalicznych procesach sądowych.

Co wiadomo

W 2021 roku, przed licznymi procesami sądowymi przeciwko ZA/UM, które zostały później rozstrzygnięte, kluczowi członkowie zespołu opuścili studio. Następnie powstało kilka nowych studiów, pracujących nad projektami, które są pozycjonowane jako "duchowi spadkobiercy" Disco Elysium. Wśród nich są Longdue, Hopetown i XXX Nightshift autorstwa Dark Math Games, które nazywa siebie "grupą oderwaną od oryginalnego zespołu deweloperskiego Disco Elysium".

ZA/UM samo pracuje nad C4, a także nad mobilną adaptacją Disco Elysium, aby "przyciągnąć użytkowników TikTok".

Główny producent ZA/UM Ruud Ulas i główny scenarzysta Siimo Sinamäe podzielili się swoimi przemyśleniami na ten temat.

"Ta, powiedzmy, sytuacja naprawdę wzmocniła charakter zespołu w dobry sposób" - powiedział Sinamäe. "Każdy artysta napotyka pewne trudności w swojej praktyce twórczej. To czyni ich lepszymi".

"Ale oczywiście jestem bardzo zainteresowany tym, co każde ze studiów, które wyrosło z ZA/UM, pokaże w nadchodzących miesiącach i latach" - dodał Ulas.

"Dla nas to zawsze przyjazna rywalizacja", powiedział Sinamäe. "Nie będziemy myśleć o tym, co robią inni scenarzyści lub studia... jak mogę być lepszy w swoim rzemiośle? Zasadniczo rywalizujemy sami ze sobą, zastanawiając się, czy możemy pójść dalej? Czy musimy iść na kompromis? Myślę, że to nas wyróżnia".

Co sprawia, że gra ZA/UM jest wyjątkowa? Według Ulasa, to szeroki wachlarz ludzi o różnych umiejętnościach sprawia, że zespół jest wyjątkowy. "Mamy wielu ludzi, którzy pochodzą z różnych dziedzin życia, nie tylko z gier wideo" - powiedział Ulas. "Zostałem wyszkolony jako artysta, są ludzie, którzy pochodzą ze świata mody i tradycyjnej sztuki 2D itp.

"Myślę, że wspólna praca jest tym, co nas wyróżnia, a także przechodzenie przez te trudne i wymagające czasy jako studio i rozwijanie się jako zespół. Kiedy budzę się rano i zaczynam pracę, motywuje mnie to".

W C4 zespół zamierza zbadać ludzki umysł i jego złożoność, gdy główny bohater, agent operacyjny, przyjmuje kilka przykrywek i zmaga się z poczuciem własnego ja. W swoim "biurze myśli" gracze będą mogli wzmacniać lub tłumić myśli, co nie tylko wpłynie na rozwój fabuły, ale także stworzy dysonanse w miarę jej postępów - być może przyjęcie nowej przykrywki doprowadzi do zmiany wzmocnionego postrzegania. Wybór będzie zależał nie tylko od rzutów kośćmi, ale także od trzech kluczowych ograniczeń: niepokoju, złudzeń i zmęczenia.

Źródło: Eurogamer