Mróz i Alpy: Daimler Truck testuje nową generację wodorowych ciężarówek w górach

Prototypy nowej generacji ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 zostały poddane zimowym testom w Alpach, podczas których pokonywały strome podjazdy i zjazdy w ujemnych temperaturach. Jazdy testowe trwały 14 dni na przełęczy Simplon w Szwajcarii.
Co wiemy
Dwie 40-tonowe ciężarówki przeszły obszerny program testowy. Przejechały łącznie 6500 kilometrów i pokonały górskie drogi o łącznym przewyższeniu 83 000 metrów. Szczególnie wymagające były odcinki podjazdów i zjazdów o długości około 20 kilometrów i nachyleniu od 10 do 12 procent. Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi były tankowane przy użyciu mobilnej stacji tankowania wodoru Air Products zainstalowanej w bazie testowej w Valais.




Testy koncentrowały się na sprawdzeniu interakcji systemu ogniw paliwowych, akumulatora wysokonapięciowego, silnika elektrycznego i systemu zarządzania temperaturą. Celem jest osiągnięcie najbardziej efektywnego wykorzystania energii podczas jazdy i regeneracji na zjazdach.
Mała seria jest częścią zakrojonego na szeroką skalę testu ciężarówek z ogniwami paliwowymi
Daimler Truck otrzymał 226 milionów euro od niemieckiego rządu federalnego oraz krajów związkowych Badenii-Wirtembergii i Nadrenii-Palatynatu. Fundusze są przeznaczone na rozwój, produkcję na małą skalę i testowanie 100 wodorowych ciężarówek. Projekt jest częścią programu wodorowego Unii Europejskiej IPCEI (Important Project of Common European Interest).
Końcowy montaż ciężarówek na ogniwa paliwowe nowej generacji ma odbywać się w fabryce Mercedes-Benz w Werth. Oczekuje się, że klienci zaczną korzystać z takich pojazdów pod koniec 2026 roku.
Źródło: Daimler Truck