UE zezwoli 18-latkom na prowadzenie ciężarówek pod pewnymi warunkami

Negocjatorzy z Parlamentu Europejskiego i Rady uzgodnili w Brukseli nowe zasady dotyczące praw jazdy. Wprowadzone zostaną cyfrowe dokumenty, okres próbny dla początkujących kierowców i "jazda w towarzystwie" dla ciężarówek.
Co wiadomo
Porozumienie w sprawie aktualizacji dyrektywy UE dotyczącej praw jazdy, osiągnięte we wtorek we wczesnych godzinach porannych, ma na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego w Europie. Według oficjalnych statystyk, każdego roku na drogach UE ginie prawie 20 000 osób.
Nauka korzystania z telefonu i jazda w niebezpiecznych warunkach
Posłowie wprowadzili nowe wymagania, aby kierowcy byli lepiej przygotowani do rzeczywistych sytuacji na drodze i mieli wystarczającą świadomość zagrożeń związanych z pieszymi, dziećmi, rowerzystami i innymi niechronionymi użytkownikami dróg. Aby uzyskać prawo jazdy, przyszły kierowca będzie musiał dowiedzieć się o ryzyku rozproszenia uwagi i konsekwencjach bezpieczeństwa korzystania z telefonu podczas jazdy, ryzyku martwego pola, zaawansowanych systemach wspomagania jazdy, bezpiecznym otwieraniu drzwi oraz jeździe po śniegu i śliskiej nawierzchni.
Cyfrowe prawa jazdy
Cyfrowe prawa jazdy, dostępne na smartfonie z ogólnoeuropejskim portfelem cyfrowym (EU e-Wallet), staną się głównym formatem w UE. Państwa członkowskie Unii będą miały pięć lat i sześć miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów na ich wdrożenie. Posłowie zapewnili jednak, że prawo do ubiegania się o fizyczne prawo jazdy pozostanie.
Dwuletni okres próbny dla nowych kierowców, limit zawartości alkoholu
Po raz pierwszy przepisy UE ustanowią co najmniej dwuletni okres próbny dla nowych kierowców. Początkujący kierowcy będą podlegać surowszym karom za jazdę pod wpływem alkoholu, jazdę bez pasów bezpieczeństwa i przewożenie małych dzieci bez fotelików. Zaktualizowana dyrektywa wzywa kraje UE do wdrożenia polityki zerowej tolerancji dla alkoholu i narkotyków. W szczególności do całkowitego zakazu spożywania alkoholu przez wszystkich kierowców.
Obniżenie wieku prawa jazdy dla kierowców zawodowych
Aby zrekompensować niedobór kierowców zawodowych, minimalny wiek uzyskania prawa jazdy z kategorią uprawniającą do prowadzenia ciężarówki zostanie obniżony z 21 do 18 lat, a w przypadku prawa jazdy na autobus z 24 do 21 lat. Ale tylko wtedy, gdy wnioskodawca posiada świadectwo kwalifikacji zawodowych.
Ponadto kraje UE będą mogły zezwolić nawet 17-letnim kierowcom w towarzystwie doświadczonego kierowcy na prowadzenie ciężarówek i samochodów dostawczych na swoim terytorium. Ten system jazdy w towarzystwie zostanie również rozszerzony na samochody osobowe w całej UE.
Ważność i kontrole wyników
Negocjatorzy uzgodnili, że prawa jazdy powinny być ważne przez 15 lat dla motocykli i samochodów. Kraje UE mogą skrócić ten okres do 10 lat, jeśli prawo jazdy może być używane jako krajowy dowód tożsamości, podczas gdy prawa jazdy na ciężarówki i autobusy będą musiały być odnawiane co pięć lat. Kraje UE mogą skrócić okres ważności prawa jazdy dla starszych kierowców (65 lat i więcej).
Przed uzyskaniem pierwszego prawa jazdy kierowca musi przejść badania lekarskie, w tym badania wzroku i układu krążenia. Jednak w przypadku kierowców samochodów lub motocykli kraje UE mogą zastąpić badania lekarskie formularzami samooceny lub, w przypadku odnawiania prawa jazdy, innymi alternatywnymi środkami.
Harmonogram wprowadzania nowych przepisów
Państwa członkowskie UE mają cztery lata (z wyłączeniem cyfrowych praw jazdy) na wdrożenie nowych przepisów do prawa krajowego. Zmienione przepisy UE dotyczące praw jazdy są częścią pakietu środków bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawionego przez Komisję Europejską w marcu 2023 roku.
Celem tego pakietu jest poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg oraz, jeśli to możliwe, wyeliminowanie śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE do 2050 r. (polityka Wizji Zero). Ten sam pakiet zawiera przepisy dotyczące cofania praw jazdy, w sprawie których Parlament i Rada nadal negocjują.
Źródło: Parlament Europejski