Do 116 kilometrów na energii elektrycznej: Audi zaprezentowało wersje PHEV nowego A5

Autor: Volodymyr Kolominov | 26.03.2025, 14:19
Nowe Audi A5 Avant e-hybrid quattro 2025: kolejny krok w ewolucji hybryd Audi A5 Avant e-hybrid quattro (2025) z pakietem S line. Kolor nadwozia: biały lodowcowy. Źródło: Audi AG

Do rodziny nowego Audi A5 dołączył nowy model. Do konwencjonalnych silników spalinowych dołączają dwie wersje hybrydowe plug-in pod nazwą e-hybrid quattro.

Co wiadomo

Nowe Audi A5 Avant e-hybrid quattro i A5 Sedan e-hybrid quattro są dostępne w dwóch poziomach mocy: 220 kW (300 KM) i 270 kW (367 KM). Samochody są napędzane silnikiem benzynowym 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM) i silnikiem elektrycznym o mocy do 105 kW (142 KM).

  • Wersje A5 Avant i Sedan o mocy 270 kW przyspieszają od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy;
  • wersje 220 kW przyspieszają od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy;
  • W trybie EV prędkość samochodu jest ograniczona do 140 km/h.

Prędkość maksymalna wszystkich wersji Audi e-hybrid quattro wynosi 250 km/h. Według pomiarów w cyklu WLTP EAER City, nowe A5 Sedan e-hybrid quattro może przejechać do 116 kilometrów na zasilaniu elektrycznym, a A5 Avant do 110 kilometrów.

Akumulator

Sercem nowych hybryd plug-in A5 jest nowy akumulator wysokonapięciowy umieszczony z tyłu samochodu. Audi zwiększyło jego pojemność do 25,9 kWh (użytkowa 20,7 kWh). Wzrost w porównaniu z hybrydą plug-in A6 TFSI e wyniósł około 45 procent. Maksymalna moc ładowania AC została zwiększona do 11 kW. Ten wzrost mocy skraca czas ładowania od 0 do 100 procent do 2,5 godziny.

Ogniwa akumulatora w A5 e-hybrid są ułożone w jednej warstwie. Każde ogniwo pryzmatyczne przechowuje około 46 procent więcej energii niż ogniwa stosowane wcześniej w niskopodłogowych samochodach Klasy C. Każde ogniwo ma pojemność ładowania 70 amperogodzin (Ah). Zgrupowane razem 17 ogniw tworzy sześć połączonych szeregowo stosów, które składają się na akumulator. Wysoka gęstość upakowania oznacza, że nawet przy większej pojemności, rozmiar całego akumulatora wzrósł tylko nieznacznie.

Tryby pracy

Dostępne są dwa tryby pracy: "EV" i "hybrydowy". W trybie EV modele PHEV są zasilane wyłącznie energią elektryczną. Podczas jazdy w trybie hybrydowym system zarządzania hybrydowego utrzymuje pewien poziom naładowania w razie potrzeby, aby zaoszczędzić wystarczającą ilość energii elektrycznej do późniejszego wykorzystania, na przykład do elektrycznej jazdy po mieście.

Oprócz automatycznego trybu hybrydowego, pożądany poziom naładowania można teraz po raz pierwszy wybrać indywidualnie za pomocą cyfrowego suwaka. Audi zwiększyło również skuteczność hamowania regeneracyjnego, a kierowcy mogą teraz regulować stopień regeneracji w trybie EV za pomocą łopatek na kierownicy.

Pakiety

Podobnie jak w przypadku całej rodziny A5, wersje PHEV mają wysoki poziom wyposażenia standardowego. Sportowy A5 e-hybrid quattro z wyższym poziomem mocy jest standardowo wyposażony w pakiet zewnętrzny S line, czarny pakiet stylizacyjny i przyciemniane szyby.

Modele PHEV są standardowo wyposażone w 3-strefową klimatyzację. Sprężarka klimatyzacji jest elektryczna i może utrzymywać komfortową temperaturę wnętrza jeszcze przed wejściem do samochodu. Żądaną temperaturę można zaprogramować bezpośrednio w samochodzie lub ze smartfona za pośrednictwem aplikacji myAudi.

Ceny

  • 270 kW: od 62 500 euro za A5 Sedan e-hybrid quattro i od 64 150 euro za A5 Avant;
  • 270 kW: od 70 900 euro za A5 Sedan e-hybrid quattro S line i od 72 550 euro za A5 Avant S line.

Nowe Audi A5 e-hybrid jest produkowane w zakładach Audi w Neckarsulm w Niemczech. Ogólnoeuropejska premiera sprzedażowa odbędzie się 27 marca 2025 roku. Pierwsze dostawy spodziewane są w kwietniu.

Źródło: Audi