Eksploracja gry: "The First Berserker: Khazan" - duszek, który chce stać się kimś więcej

The First Berserker: Khazan to solidny gracz w gatunku, który nie wymyśla koła na nowo, ale nakłada na nie kolczaste koła

Autor: Irina Miller | 27.03.2025, 00:00

The First Berserker: Khazan to gra, która nie pyta, czy jesteś gotowy. Po prostu wkracza w twoje życie z toporem i od razu sugeruje, że będzie bolesne, mroczne i epickie. To klasyczny soulslike, ale z domieszką hack 'n' slasha. Oznacza to, że jeden krok źle i już jesteś na dole, ale z możliwością szybkiego i przyjemnego pozbycia się wrogów, jeśli wiesz, gdzie uderzyć. Gra została oficjalnie wydana dzisiaj, ale jeśli jesteś jednym z tych, którzy wybrali Edycję Deluxe, możesz w nią grać od 24 marca. Te trzy dni dały fanom przewagę w kwestii solucji, spoilerów i przewodników.

Szybko do przodu

Khazan jest już dostępny na PC (Steam), PlayStation 5 i Xbox Series X|S. Wszystko z myślą o nowym sprzęcie, bo gra wygląda brutalnie nie tylko w walce, ale i grafice. Gdzieniegdzie wspominano też o PS4 i Xbox One, ale wydają się to być fantomy z ery przedpremierowych przecieków - twórcy stawiają na obecną generację. Oznacza to, że czekamy na skalę, mięso i przynajmniej kilku bossów, którzy sprawią, że zadasz sobie pytanie: "Dlaczego to robię?".

A odpowiedź jest prosta: bo to ekscytujące. Bolesny, uzależniający i szczery. Tak jak powinno być w dobrym soulslike.

Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej: czym jest gatunek soulslike?

Dark Souls to gra, która sama w sobie stworzyła odrębny gatunek
Dark Souls to gra, która sama w sobie stworzyła odrębny gatunek

Soulslike to gatunek, który jest szkołą przetrwania w świecie gier. Nazwa pochodzi od serii Dark Souls autorstwa FromSoftware, która wyznaczyła kanon: trudne, bolesne, bez instrukcji. Główne cechy to wysoka złożoność, system walki z naciskiem na wyczucie czasu (cios, blok, przewrót), utrata zasobów po śmierci, punkty kontrolne w postaci "ognisk" oraz epiccy bossowie, których nie da się zabić przez przypadek - tylko studiując każdy ich ruch. Soulslike to gra, która nie oszczędza, ale też nie oszukuje. Jeśli zginiesz, to z własnej winy. Nie ma tu miejsca dla początkujących, bo nawet na łatwym poziomie jest jak mikser. Gracz musi być cierpliwy, uważny i gotowy uczyć się na każdym błędzie. To jak symulator walki samurajów w świecie fantasy. A jeśli przeżyjesz, zasługujesz na to.

Fabuła i historia gry The First Berserker: Khazan - zemsta, duchy i odrobina MMO w otoczce fantasy

Fabuła The First Berserker: Khazan stara się połączyć "legendarny epos" i "człowieka z toporem, który został wrobiony". Głównym bohaterem jest Khazan, były generał Imperium Pell Los, który został oskarżony o zdradę, torturowany, wygnany w zaśnieżone góry i w zasadzie wymazany z historii. Ale tamten świat nie czekał na pokój - Hazan przeżył, zawarł umowę z tajemniczym duchem Blade Phantom i wyruszył zemścić się na wszystkich, którzy go "zakazali".

I jeśli wydaje ci się, że słyszałeś już tę historię, nie mylisz się. Jest jednak pewien niuans.

Gra jest prequelem popularnej gry MMORPG Dungeon Fighter Online i rozgrywa się 800 lat przed jej wydarzeniami. Hazan nie jest więc tylko gościem z pretensjami, ale pierwszym berserkerem w uniwersum DNF. A tak przy okazji, to właśnie on dał początek syndromowi Hazana, schorzeniu, które zamienia ludzi we wściekłych wojowników ze szlakiem zniszczenia i bez żadnych mechanizmów hamujących.

Na swojej drodze do zemsty bohater spotyka całą paletę postaci niezależnych: szamana Quimuka, alchemiczkę Oksanę, Blade Phantoma, który jest czymś więcej niż tylko głosem w jego głowie. Wszyscy dodają trochę wiedzy, trochę funkcji, ale nie zawsze charyzmy. Oto film o Blade Phantom:

I tu pojawia się problem. Pomimo patosu i tła, sam Hazan to bryła lodu z oczami. Recenzenci wielokrotnie wspominają, że postać jest "płaska", "bezemocjonalna" i "sprawia, że bardziej przejmujesz się animacją jego miecza niż nim samym".

Fabuła? Prosta linia zemsty, bez żadnych zawiłości. Działa jak silnik, ale nie boli. Lore jest głębsze niż się wydaje, szczególnie dla fanów DNF, ale sama narracja nie jest najmocniejszą stroną gry.

Mechanika walki w The First Berserker: Khazan

The First Berserker: Khazan nie polega na "kliknij szybko i wygraj". Chodzi o zimną kalkulację, wycofanie się w odpowiednim momencie i umiejętność godnej śmierci. System walki koncentruje się na trzech akcjach: ataku, uniku i bloku, a wszystkie one pochłaniają wytrzymałość. Nie można biegać w kółko jak w slasherach - każdy ruch ma swoją cenę. Jeśli stoisz w miejscu, odzyskujesz siły. Jeśli biegasz jak głupi, leżysz jak trup.

Mechanika bitew w The First Berserker: Khazan
Ilustracja: Nexon

Ochrona? Tak. Konwencjonalny blok może przyjąć cios, ale wysysa wytrzymałość jak poranna kawa w biurze. Jeśli zrobisz wszystko perfekcyjnie, otrzymasz Brink Guard, "idealny blok", który wygląda jak medytacja wojenna ze świata Sekiro. Albo kaczka - tańsza, ale ryzykowna. Masz ją? Jest piękny. Nie udało się? Ekran śmierci.

Broń do wyboru:

  • Dual wield - szybka, mobilna, dla grających na refleks.
  • Greatsword - twardy, powolny, ale jeśli trafisz, tracisz pół bossa.
  • Włócznia - kontrola dystansu, łamanie postawy wroga i przewaga strategiczna.

Pompowanie jest grube. Każdy rodzaj broni ma własne drzewko umiejętności z nowymi atakami, ruchami i wzmocnieniami. Istnieją umiejętności duchowe - ataki zręcznościowe, które nie zależą od wytrzymałości, ale zużywają "ducha", gdy chcesz zrobić coś poważnego. Jeśli chcesz przebudować swoją postać, możesz zresetować swoje umiejętności w dowolnym momencie. Eksperymentuj do woli.

Jest też mnóstwo statystyk: Witalność, Wytrzymałość, Siła, Siła Woli, Biegłość. Wszystko zgodnie z najlepszymi tradycjami "matematyki bólu". Istnieją również umiejętności Phantom (duchy, które dają bonusy) i Kazan Memories, pasywy, które stale zwiększają zadawane obrażenia.

I tak, bossowie to osobna religia. Każdy z nich to wielofazowe piekło z nowymi atakami, mechanikami i chęcią wyłączenia gry po trzeciej próbie. Ale zwycięstwo jest jak katharsis. Jak dobrze zaparzona kawa po nieprzespanej nocy.

Gra podzielona jest na misje, z centrum zwanym Szczeliną. Struktura wydaje się być liniowa, ale z rozgałęzieniami i skrótami. Fani Nioh czy Dark Souls od razu poczują znajomy posmak.

A dla tych, którzy już wpadli w panikę, przygotowano tryb łatwy. Ale nie dajcie się zwieść: "łatwy" to nadal "Khazan", tylko z mniejszą szansą na zepsucie kontrolera. Po dokonaniu wyboru nie ma już odwrotu. I nie wszyscy gracze są z tego zadowoleni.

Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej: kto stworzył "The First Berserker: Khazan"

The First Berserker: Khazan został opracowany przez Neople, spółkę zależną południowokoreańskiego giganta Nexon. Neople jest najbardziej znane z przebojowego MMORPG Dungeon Fighter Online, a to uniwersum stało się podstawą dla Khazan, który jest prequelem do wydarzeń MMO - 800 lat wcześniej. Założona w 1994 roku firma Nexon jest jedną z najbardziej wpływowych firm z branży gier w Azji, specjalizującą się w tytułach online. Jej portfolio obejmuje legendarną grę MMORPG 2D MapleStory, zręcznościową grę wyścigową Crazyracing Kartrider, strzelankę Sudden Attack, mobilną grę RPG Blue Archive, kooperacyjną grę akcji The First Descendant, telewizyjną strzelankę The Finals oraz niespodziewany hit Dave the Diver. Khazan jest jednym z nowych projektów, które Nexon stara się wykorzystać, aby wyjść poza tradycyjny rynek free-to-play i wejść do segmentu premium z pełnoprawną płatną grą. To nie tylko próba wejścia w gatunek soulslike - to aplikacja na nowy poziom ambicji dla całej firmy.

Grafika, styl i dźwięk w The First Berserker: Khazan - na wojnę z orkiem

Grafika w The First Berserker: Khazan z wykorzystaniem cel-shadingu 3D
Ilustracja: Nexon

Khazan wygląda jak anime, które spędziło zbyt dużo czasu na siłowni. Gra wykorzystuje cel-shading 3D, ten sam styl, który sprawia, że postacie wyglądają, jakby ożyły z serii kreskówek, ale nie w tani sposób. Ale w sposób "tak, wyglądam stylowo, nawet gdy tracę połowę hp na trafienie".

Grafika oparta jest na silniku Unreal Engine, więc modele postaci są szczegółowe, efekty przyciągają wzrok (w dobry sposób), a otoczenie przypomina piekło namalowane akwarelą. Nie jest to jednak pozbawione wad: niektóre lokacje wyglądają nudno, jakby artysta był leniwy pod koniec dnia. I choć ogólna stylistyka trzyma poziom, to paleta barw czasami zawodzi - tak jakby wyciszono kolory, ale zapomniano o włączeniu atmosfery.

Ale dźwięk to miłość. Wszystkie te uderzenia, zgrzyty, warknięcia i eksplozje brzmią nie tylko głośno, ale i pysznie. Jeśli idealnie zablokujesz atak, usłyszysz w uszach dźwięk, który sprawi, że powiesz "dobra robota".

Ścieżka dźwiękowa jest z chórem i orkiestrą, wszystko jest tak, jak powinno być. Muzyka nie brzmi tylko w tle, ale sprawia, że bitwa jest epicka, nawet jeśli właśnie potknąłeś się o zwykłego moba. Pojawia się w odpowiednim momencie i popycha do przodu, gdy ręce chcą upuścić gamepada.

Co sprawia, że The First Berserker: Khazan różni się od innych gier z tego gatunku

System gry The First Berserker: Khazan zawiera mechanikę walki przetworzoną z innych dużych projektów
Ilustracja: Nexon

Gra od razu daje ci znać, w jakiej lidze grasz: to czysty Soulslike i nie będziesz mógł chodzić po lokacji bez kogoś, kto zrujnuje ci życie. Jest wszystko tak, jak powinno być: punkty kontrolne w stylu ogniska (tutaj nazywają się Blade Nexus), utrata doświadczenia po śmierci(Lacrima) i szansa na odzyskanie go, jeśli nie umrzesz ponownie. Są też bossowie, którzy zmuszają cię do nauki ich animacji niczym studenci przygotowujący się do egzaminów.

Khazan nie jest jednak zwykłą kopią Dark Souls. Aktywnie zagląda do księgi rekordów innych tytanów. System walki z naciskiem na parowanie (Brink Guard) bardzo przypomina Sekiro. A struktura misji, ulepszenia broni i sprzętu są pozdrowieniem z Nioh. Niektórzy recenzenci porównywali nawet grę do Lies of P i Black Myth: Wukong ze względu na atmosferę, klimat walki i ogólną prezentację.

Ale Khazan nie tylko inspirował się tymi grami - dodał do nich własne elementy.

  • Cel-shadingowa grafika anime to rzadki widok w świecie Soulsów i naprawdę wyróżnia grę z tłumu.
  • System "Brink " to nie tylko parowanie lub rzut, ale mechanika, która daje ci premię, jeśli naciśniesz odpowiedni przycisk na czas. To tak, jakby gra mówiła: "Nie tylko przetrwaj - graj pięknie".
  • Nawet jeśli boss cię wyeliminuje, gra daje ci punkty umiejętności za sam udział. To jak medal za wolę życia - motywacja, by się nie poddawać.

Dodano również progresję postaci z różnymi gałęziami, co pozwala naprawdę zbudować postać pasującą do twojego stylu, a nie tylko pompować siłę, ponieważ "miecz uderza lepiej". Istnieje nawet system przywoływania pomocników NPC dla bossa, jeśli chcesz nieco ułatwić sobie życie - lub po prostu nie chcesz przechodzić wszystkiego solo, ponieważ nie masz nerwów.

Co krytycy mówią o The First Berserker: Khazan

The First Berserker: Khazan nie otrzyma oklasków "gra roku", ale ma pewny start. W serwisie OpenCritic gra uzyskała średnią ocen na poziomie 80% i 79% rekomendacji. Oznacza to, że większość recenzentów mówi: "Tak, w tę grę warto zagrać". Ale, jak zawsze w gatunku soulslike, nie obyło się bez łyżki bólu w beczce przyjemności. W serwisie Metacritic profesjonalni krytycy wystawili grze ocenę 80.

Recenzja krytyków gry The First Berserker: Khazan
Ilustracja: Nexon

Co jest chwalone

Absolutnym hitem jestsystem walki, opisywany jako "soczysty", "precyzyjny " , "odpowiedzialny" i, co najważniejsze, "taki, że dostajesz haju z każdym uderzeniem".Brink Guard otrzymał specjalne wyróżnienie - jest mniej karzący niż klasyczne Soulsy, ale nie mniej głęboki. To idealne wejście do gatunku dla tych, którzy chcą poczuć się jak Sekira, ale bez ciągłej reanimacji układu nerwowego.

Bossowie to już inna historia. Nazywani są"trudnymi, epickimi, kreatywnymi i niezapomnianymi". Są to momenty, w których gamepad staje się najlepszym przyjacielem lub wrogiem. Dokładnie tego można się spodziewać po grze z podtytułem "berserker". Wystarczy spojrzeć na tego kolorowego bossa o imieniu Skalpel:

Grafika - cel-shading 3D z wyraźnym posmakiem anime - jest również na plus. Grafika została nazwana "jasną", "żywą" i"wyróżniającą się wśród szarego bagna gatunku". Muzyka i ścieżka dźwiękowa są"perkusyjne, klimatyczne i wyraźne". Dźwięk miecza na tarczy działa tu lepiej niż kawa na ławę.

System progresji to kolejny plus. Głębia, personalizacja i możliwości rozwoju postaci to poziom swobody, którego często brakuje w bardziej liniowych konkurentach.

Co rozczarowało

Fabuła. Wszystko jest tu proste: "blado", "banalnie", "szablonowa zemsta". A przecież jest pokaz slajdów z tekstem lektora. Wygląda to tak, jakby budżet na przerywniki filmowe wydano na miecze.

Projekt poziomów jest "ciasny" , "liniowy", "nużący" i "monotonny". Fani otwartej eksploracji w stylu Dark Souls mogą się nudzić.

Wspominają również o powtarzalności przeciwników, która czasami sprawia, że gra przypomina "dzień świstaka z mieczem". Niektóre walki z bossami są zbyt długie, z mechaniką na granicy frustracji. System łupów? Jeden z recenzentów nazwał go"nużącym", inny -"narzucającym rzeczy, które nie są potrzebne".

No i ostatni - główny bohater. Cauldron. Niektórzy mówią: "drewniany", "niezaangażowany emocjonalnie" i ogólnie -"typowy ponurak z siekierą". Choć, być może, to część planu: mniej emocji - więcej ciosów.

Werdykt krytyków: dobra gra ze świetną walką, ale bez emocjonalnej głębi poza areną walki.

Jeśli jesteś tu dla historii, przejdź obok. Jeśli szukasz poczucia zwycięstwa po 15 zgonach, zapraszamy.

Bezpośrednie cytaty z recenzji

  • Fextralife - "genialne połączenie gatunków Soulslike i Hack and Slash, które oferuje jedne z najlepszych walk od lat i niesamowicie dopracowany produkt".
  • XboxEra - "doskonała gra akcji w stylu Soulslike... walka jest jeszcze bardziej satysfakcjonująca [niż w Lies of P's]".
  • rockpapershotgun.com - "Hack 'n' slash soulslike z nieciekawą historią i nudnym projektem poziomów, ale dzięki ekscytującej walce i trudnym bossom może być wart spróbowania".
  • Gamespot - "Pomimo niezapomnianej historii i nieco ograniczonego projektu poziomów, The First Berserker: Khazan to świetne bitwy, które z nawiązką rekompensują te niedociągnięcia".
  • PC Gamer - "Pomimo nieco monotonnych misji i płaskiego protagonisty, walka i projekty bossów w Khazan są jednymi z najlepszych, jakie widziałem w Soulslike."
  • Anime News Network- "Na rynku pojawił się nowy Soulslike. Ale czy jego legendarny świat i elastyczny system walki zrekompensują szalone skoki poziomu trudności?"
  • Gamerant - "Wymagająca i niesamowicie satysfakcjonująca gra Soulslike z intensywną akcją i niezapomnianymi bitwami z bossami."
  • TechRadar - "czuje się na równi z Lies of P... wspierany przez świetną oprawę dźwiękową i muzykę...".
  • GamingBible - " najtrudniejszy soulslike, w jaki kiedykolwiek grałem, ale wciąż genialny".

Co gracze sądzą o The First Berserker: Khazan

Opinie graczy o The First Berserker: Khazan
Ilustracja: Nexon

Na Steam, The First Berserker: Khazan został bardzo ciepło przyjęty na Steamie: 94% pozytywnych recenzji na 1300 (w momencie pisania tego tekstu) - i nie jest to tylko "lubiane", ale prawie "powtarzane". Gracze cieszą się walką, parowaniem i bossami i ogólnie powtarzają to, co powiedzieli krytycy: "boli, ale jest dobrze".

Na Reddicie i forach wszystko jest zgodne z klasykami gatunku: niektórzy nazywają grę "Sekiro, ale z toporem", inni wspominają o Nioh i Lies of P, a niektórzy nawet rzucają porównania do Dragon's Dogma. Najbardziej chwalony jest system walki - "soczysty, precyzyjny, namacalny", plus udźwiękowienie, które "uderza w uszy tak mocno, że chce się więcej".

Nie obyło się jednak bez zgrzytów. Gracze zauważyli również słabą fabułę, powtarzalnych wrogów i błędy techniczne - od fryzów po "dlaczego ten atak się nie wydarzył?". Jeden z użytkowników Reddita napisał bez ogródek: "to był solidny średniak - walka jest świetna, wszystko inne kuleje".

Pod ostrzałem znalazła się również cena - nie wszystkim spodobał się fakt, że za grę bez grafiki wow i wątku zemsty trzeba zapłacić niemal tyle, co za AAA.

W rezultacie gracze mówią tak - ale z poprawką, że "tak, jeśli przyszedłeś po bitwę, a nie po lore i dramatyzm półgodzinnych przerywników filmowych". I tak, porównanie z dużymi tytułami to komplement. Ale oczekiwania też są odpowiednie.

Kto może zagrać w First Berserker: Khazan

Dla kogo przeznaczona jest gra First Berserker? Khazan
Ilustracja: Nexon

Khazan nie jest "szorstki, ale z miłością". Jest "twardy, bez litości, ale uczciwy". Dla fanów hardkorowej akcji to prawie kompletne mięso mielone: system walki działa jak w zegarku, bossowie zmuszają do wkuwania animacji jak na egzaminie, grafika w stylu anime na sterydach, dźwięk "bang!" przy każdym uderzeniu, a wszystko to jest opakowane w dość elastyczny system poziomowania, w którym możesz zbudować swojego Khazana, aby pasował do każdego stylu.

Nie obyło się jednak bez łyżki dziegciu. Fabuła jest szablonowa, jak z zeszytu literackiego: zdrada, zemsta, duch. Khazan jako postać jest drewniany, choć dobrze włada toporem. Poziomy są liniowe, bez odkryć i "co się stanie, jeśli pójdziesz tutaj?". Nawet na poziomie Easy gra nie jest przyjazna dla początkujących.

Komu gra na pewno się spodoba:

  • Fanom Soulslike - tak, to jest twoje. Jeśli lubisz Sekiro i Nioh, a twój palec szuka przycisku "parry", to bierz.
  • Fani RPG akcji z rozbudowaną personalizacją - będziesz mieć swobodę dostosowania swojej postaci tak, jak chcesz.
  • Dla estetów anime - styl, kolory i oprawa wizualna są na najwyższym poziomie. Nawet jeśli fabuła się zawiesi, będzie to przyjemne dla oczu.

Ale dla tych, którzy chcą mocnej narracji, lepiej przejść obok. Tutaj fabuła nie żyje, ale istnieje. Dla nowicjuszy w gatunku jest trudna, bolesna i nie ma pewności, że dotrwasz do drugiej walki z bossem. Chyba że grasz z masochistyczną rozkoszą. Gra nie jest dla każdego, ale jeśli jesteś tym "każdym", zanurzysz się w niej.

Podsumowując

The First Berserker: Khazan to solidny gracz w gatunku, który nie wymyśla koła na nowo, ale nakłada na nie kolce. Fabuła? Jak najbardziej. Poziomy? Przeciętne. Ale walka, oprawa wizualna i duch walki są na swoim miejscu. A jeśli potrzebujesz wyzwania w stylu yjdsq souls bez kompromisów, ta gra z pewnością cię wciągnie.

Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej