Pojawiły się nowe szczegóły na temat chińskiego trójsilnikowego samolotu J-36

Autor: Mykhailo Stoliar | 27.03.2025, 08:41
J-36: Przełom w chińskiej technologii lotniczej Chiński samolot J-36. Źródło: Rational314159

Chiński producent samolotów Chengdu Aircraft Industry Group kontynuuje testy swojego nowego ciężkiego samolotu trójsilnikowego J-36. Wideo z testów zostało opublikowane przez Rational314159 na portalu społecznościowym X, co pozwoliło nam przyjrzeć się bliżej konstrukcji i cechom tej maszyny.

Co wiadomo

Nowy materiał filmowy potwierdził, że samolot będzie miał dwumiejscowy kokpit z pilotem i nawigatorem-operatorem, podobny do rosyjskiego Su-34. Samolot jest wyposażony w trzy silniki z płaskimi dyszami. Jego konstrukcja obejmuje dwukołowy nosek i dwukołowe podwozie, co wskazuje na jego znaczną wagę.

W górnej części kadłuba znajduje się wlot powietrza, a dwa kolejne znajdują się pod skrzydłem. Zostały one zaprojektowane w konstrukcji naddźwiękowej bez dywersji, co poprawia osiągi aerodynamiczne. J-36 ma konstrukcję "bezogonową", która zmniejsza opór i zwiększa wydajność lotu przy prędkościach przelotowych, w tym naddźwiękowych.

Jednocześnie taka konstrukcja zmniejsza manewrowość, dlatego inżynierowie musieli wprowadzić elektryczny system zdalnego sterowania i mechanizm odchylania wektora ciągu. Skrzydła są wyposażone w powierzchnie sterowe, które zmieniają swoje położenie w zależności od faz lotu.

Mechanizacja skrzydła jest wysoce rozwinięta, z około dziesięcioma powierzchniami sterowymi. Kokpit ma płaski kształt, co może wskazywać na zdolność do utrzymywania naddźwiękowej prędkości przelotowej.

Dolna część kadłuba ma dużą centralną niszę na uzbrojenie rakietowe i bombowe, a po bokach prawdopodobnie znajdują się dodatkowe przedziały. J-36 może wykonywać misje bombowo-rakietowe dalekiego zasięgu, przebijając się przez obronę powietrzną wroga z prędkością naddźwiękową i uderzając w cele naziemne i nawodne.

Źródło: X