KRLD stworzyła swój pierwszy powietrzny system rakietowy, ale nie od zera, ale na podstawie radzieckiego odpowiednika

KRLD przeprowadziła pierwsze testy własnego samolotu do wykrywania radarów dalekiego zasięgu, opartego na wojskowym samolocie transportowym IŁ-76. Jego konstrukcja przypomina radziecki A-50, ale ma znaczące różnice.
Co wiadomo
Państwowa agencja prasowa KCNA poinformowała, że w dniach 25-26 marca przywódca kraju Kim Dzong Un osobiście uczestniczył w prezentacji nowych północnokoreańskich systemów wywiadowczych. Samolot był budowany przez co najmniej dwa lata i, według oficjalnych doniesień, zademonstrował "innowacyjne funkcje", które pomogą gromadzić dane wywiadowcze i monitorować potencjalne zagrożenia.

Pierwszy samolot obserwacyjny Korei Północnej: KCNA
Samoloty tej klasy są w stanie monitorować przestrzeń powietrzną na dużych odległościach i współdziałać z systemami przeciwlotniczymi. Na przykład rosyjski A-50U może wykrywać myśliwce z odległości do 300 km i pociski manewrujące z odległości do 200 km.
Strukturalnie nowy północnokoreański samolot ma podobny układ do radzieckiego A-50, ale bez niektórych owiewek w nosie. Opublikowane zdjęcia z pomieszczenia kontrolnego pokazują inny układ i mniejszą liczbę stanowisk roboczych, co może wskazywać na wyższy poziom automatyzacji.

Pierwszy północnokoreański samolot zwiadowczy dalekiego zasięgu: KCNA
Kluczową różnicą między koreańskim projektem jest konstrukcja anteny. Podczas gdy radzieckie i rosyjskie samoloty mają obrotowy radar zapewniający widoczność dookoła, północnokoreański samolot będzie prawdopodobnie wyposażony w trzy stałe anteny, podobnie jak jego chińskie odpowiedniki. Może to ograniczyć widok do obszarów sektorowych, ale potencjalnie zwiększyć szybkość przetwarzania danych.
Źródło: KCNA