Toyota przeżywa hybrydowy boom - klienci czekają na samochody miesiącami

Dynamiczny wzrost popytu na benzynowo-elektryczne hybrydy Toyoty postawił dostawców w trudnej sytuacji, co doprowadziło do niedoboru komponentów i długiego oczekiwania dla klientów.
Co wiadomo
Zapasy hybryd w dealerach Toyoty w kluczowych regionach - USA, Japonii, Chinach i Europie - są na niskim poziomie, doniosły Reuters?dwa źródła zaznajomione z sytuacją.?Popyt przewyższa podaż, co prowadzi do opóźnień w dostawach samochodów dla klientów.
Wzrost popytu stał się wyzwaniem dla Toyoty, która jest dominującym graczem na rynku hybryd. Jednak to także potwierdza słuszność zakładu japońskiego producenta samochodów na technologię hybrydową, wbrew prognozom niektórych konkurentów, że samochody elektryczne z bateriami wypchną hybrydy z rynku.
Globalna sprzedaż hybryd, w tym modeli z możliwością ładowania z sieci, wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat prawie trzykrotnie - z 5,7 do 16,1 miliona, według danych LMC Automotive.
Sytuacja z oczekiwaniami w różnych regionach:
- Europejscy klienci Toyoty czekają na nowe hybrydy średnio 60-70 dni, co jest mniej więcej dwa razy dłużej niż w 2020 roku. Modele o najwyższym popycie: Yaris Cross Hybrid i RAV4 Plug-in hybrid.
- W Japonii klienci czekają od dwóch do pięciu miesięcy.
- W jednym z dealerów na Zachodnim Wybrzeżu USA hybrydy Prius zostały wyprzedane w połowie lutego, a hybrydowe wersje Camry?pozostały w kilku egzemplarzach.
- W Indiach, ważnym rynku wzrostu dla Toyoty, terminy dostaw poprawiły się w porównaniu do roku ubiegłego, ale wciąż wynoszą od dwóch do dziewięciu miesięcy, w zależności od modelu.
Opóźnienia wynikają z ograniczonej dostępności komponentów używanych w hybrydowych silnikach. Te komponenty są głównie produkowane w Japonii i wysyłane za granicę do zakładów montażu końcowego samochodów.
Główne wąskie gardła w produkcji:
- Niedobór magnesów dostarczanych przez producenta komponentów Toyoty Aisin Corp, co prowadzi do opóźnień w dostawach silników elektrycznych.
- Denso również boryka się z zakłóceniami w dostawach ze strony dostawców drugiego i trzeciego poziomu, co?prowadzi do opóźnień w dostawach jej inwerterów.
W obliczu niedoboru komponentów, Toyota może zwrócić się do innych dostawców, poza Denso, w Indiach,?a także?rozważa możliwość produkcji inwerterów w tym kraju.
Źródło: Reuters