UE nałożyła 458 milionów euro kary na 15 producentów samochodów za zmowę kartelową

Komisja Europejska nałożyła ogromne kary na 15 producentów samochodów i ich główną grupę lobbingową - Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Wszystkich ich oskarżono o długotrwałą zmowę kartelową w sprawie utylizacji samochodów, którym upłynął termin eksploatacji.
Co wiadomo
Pojazd, któremu upłynął termin eksploatacji (ang. End-of-Life Vehicle lub w skrócie 'ELV') - to samochód, który nie nadaje się do dalszego użytkowania z powodu wieku, zużycia lub uszkodzenia. Takie pojazdy są rozkładane w celu recyklingu, odbudowy i utylizacji.
Komisja Europejska ustaliła, że przez ponad 15 lat 16 dużych producentów samochodów (w tym Mercedes, który nie został ukarany) oraz ACEA zawierało umowy antykonkurencyjne i uczestniczyło w uzgodnionych działaniach związanych z utylizacją ELV.
Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Teresa Ribera stwierdziła, że producenci samochodów koordynowali swoje działania, aby uniknąć płacenia za usługi recyklingowe. Uzgodnili, że nie będą konkurować ze sobą w reklamowaniu stopnia, w jakim ich samochody mogą być poddawane recyklingowi, a także zgodzili się milczeć na temat materiałów pochodzących z recyklingu, które są używane w ich nowych samochodach.
Ukarywane firmy:
- Volkswagen - 128 mln euro;
- Renault/Nissan - 81 mln euro;
- Stellantis (PSA Peugeot Citroen) - 75 mln euro (kara zmniejszona o 50% za współpracę w dochodzeniu);
- Ford - 41 mln euro (kara zmniejszona o 20% za współpracę w dochodzeniu);
- Opel - 24 mln euro (kara zmniejszona o 50% za współpracę w dochodzeniu).
BMW, GM, Geely, Honda, Hyundai/Kia, Jaguar, Land Rover/Tata, Mazda, Mitsubishi, Opel, Suzuki, Toyota, Volvo również otrzymali różne kary w wysokości od 1 mln euro do 25 mln euro. Kara nałożona na ACEA wyniosła 500 tysięcy euro za to, że stowarzyszenie pełniło rolę "pośrednika w kartelu, organizując liczne spotkania i kontakty między zaangażowanymi producentami samochodów".
Mercedes-Benz udało się całkowicie uniknąć kary w wysokości 35 mln euro, informując o swoich konkurentach, lub jak to ujęła Komisja, "ujawniając kartel".
Informacje o karach za zmowę kartelową pojawiły się tego samego dnia, w którym Komisja oficjalnie zaproponowała złagodzenie ostatecznego terminu przestrzegania nowych ograniczeń dotyczących emisji CO2, które zaczęły obowiązywać w tym roku.
Źródło: europa.eu