Dyrektor Li Auto zaapelował o standaryzację terminologii systemów autonomicznego prowadzenia

Autor: Volodymyr Kolominov | 02.04.2025, 14:13
Li Auto: w przyszłość z systemem zautomatyzowanego prowadzenia Ilustracyjne zdjęcie samochodu Li Auto z systemem zautomatyzowanego prowadzenia. Źródło: Li Auto

Li Xiang, założyciel Li Auto, zaapelował w mediach społecznościowych o standaryzację chińskiej terminologii dla poziomów autonomicznego prowadzenia, ostrzegając, że obecne praktyki marketingowe wprowadzają konsumentów w błąd co do możliwości ich samochodów.

Co wiadomo

Li Xiang opublikował w mediach społecznościowych apel: „Zachęcam media i organizacje branżowe do standaryzacji terminologii dla autonomicznego prowadzenia. Terminy takie jak L2 i L3 są niejasne dla użytkowników - to tylko techniczny żargon”.

Założyciel Li Auto zaproponował uproszczony system nazewnictwa:

L2 = Wsparcie w prowadzeniu
L3 = Automatyczna pomoc w prowadzeniu
L4 = Autonomiczne prowadzenie
L5 = Prowadzenie bez kierowcy

Podkreślił, że „nie można dodawać ani jednego zbędnego znaku”, aby uniknąć przesadzonych twierdzeń, które mogą wprowadzać użytkowników w błąd.

Apel ten pojawił się w kontekście narastających obaw, że marketingowa hiperbola możliwości systemów autonomicznego prowadzenia prowadzi do wypadków, gdy kierowcy przeceniają możliwości swoich samochodów. Kilka głośnych wypadków miało miejsce, gdy kierowcy błędnie uznawali, że ich samochody mogą jeździć całkowicie samodzielnie, co podkreśla przepaść między marketingowymi roszczeniami a rzeczywistym poziomem rozwoju technologii.

Źródło: Carnewschina