Zmniejszenie zależności od Chin: Ricardo stworzyło silnik elektryczny bez metali ziem rzadkich i miedzi

Autor: Volodymyr Kolominov | 02.04.2025, 15:08
Alumotor: Prototyp przyszłego silnika? Prototyp silnika Alumotor. Źródło: Ricardo

Brytyjska firma inżynieryjna Ricardo opracowała i przetestowała nowy prototyp synchronicznego?silnika?elektrycznego?Alumotor. Główną cechą tego urządzenia jest rezygnacja z użycia metali ziem rzadkich i miedzi.

Co wiadomo

Alumotor?stanowi?„tanie, niezawodne i [ekologicznie] zrównoważone rozwiązanie” w porównaniu do tradycyjnych?silników elektrycznych z magnesami stałymi i miedzianym uzwojeniem. Ten silnik synchroniczny nie zawiera metali ziem rzadkich i krytycznie ważnych surowców, takich jak kobalt. Uzwojenie statora składa się z aluminiowych stalówek.?Uzwojenie to ma niższą przewodność i mocniej się nagrzewa, dlatego do chłodzenia urządzenia stosuje się olej.

Moc wyjściowa prototypu wyniosła 214 kW (292 KM), a maksymalna sprawność zadeklarowana na poziomie „ponad 92%”. Ricardo?twierdzi, że takie wskaźniki sprawiają, że Alumotor nadaje się do lekkich pojazdów komercyjnych i maszyn terenowych, z możliwością skalowania do innych scenariuszy użycia.

Ricardo zwraca uwagę na aspekt ekologiczny wykorzystania metali ziem rzadkich (REE). Chociaż iterb, neodym i inne metale ziem rzadkich nie są geologicznie rzadkie, ich wydobycie i oczyszczanie są trudne.

To również kwestie polityki i gospodarki. Według danych?Międzynarodowej Agencji Energetycznej, w 2023 roku na Chiny przypadło 61 procent światowej produkcji metali ziem rzadkich. W 2022 roku 72 procent metali ziem rzadkich było importowanych z Chin, według U.S. Geological Survey.

Dane Unii Europejskiej pokazują, że?w 2022 roku Chiny pokryły 40,3% zapotrzebowania bloku na REE. Malezja dostarczyła 30,6% dostaw, a Rosja - 24,5%.

Projekt Alumotor został zrealizowany przy wsparciu finansowym Innovate UK w celu wspierania zrównoważonej mobilności. Opracowanie ma na celu rozwiązanie problemów związanych z wpływem ekologicznym materiałów do silników elektrycznych.

Źródło: Ricardo