Mercedes-Benz przedstawił elektryczny pojazd eArocs 400 — betoniarka i wywrotka z zerową emisją

Mercedes-Benz Trucks zaprezentował na wystawie bauma w Monachium nowy elektryczny ciężarówkę eArocs 400 dla branży budowlanej.
Co wiadomo
Ciężarówki spalinowe Mercedes-Benz Arocs od wielu lat pracują na placach budowy na całym świecie, zyskując reputację sprawdzonych koni roboczych. Teraz w rodzinie po raz pierwszy pojawiła się wersja elektryczna z baterią z literą „e” w nazwie. Nowość generuje minimalny hałas i nie ma szkodliwych emisji związanych z pracą silnika.






Dla nowego eArocs 400 Mercedes-Benz Trucks wykorzystał główne komponenty ciężarówki eActros 600, w tym akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP). Akumulatory te wyróżniają się między innymi wysoką trwałością i szczególnie wysoką użytecznością. Pierwotnie model będzie dostępny w wersjach o ładowności 32 i 41 ton w konfiguracji osi 8x4 z czterema różnymi rozstawami osi i może być zbudowany jako betoniarka lub ciężarówka budowlana.
Specyfikacja Mercedes-Benz eArocs 400:
- napięcie systemu elektrycznego: 800 Volt
- akumulatory: 2 szt., zamontowane bezpośrednio za kabiną kierowcy
- pojemność akumulatorów: 414 kW·h
- zasięg: do 200 km jako betoniarka i do 240 km jako wywrotka
- standard ładowania: CCS2
- moc ładowania: do 400 kW
- czas szybkiego ładowania przy maksymalnej mocy z 20 do 80%: około 45 minut
- moc silnika: 380 kW (ciągła) i do 450 kW (szczytowa)
eArocs 400 wyposażony jest w centralny silnik i 3-biegową skrzynię biegów. Sprawdzone planetarne osie Arocs zapewniają prześwit i możliwości terenowe niezbędne do realizacji na placu budowy. W wersjach betoniarek napęd bębna może być zarówno hydrauliczny, jak i całkowicie elektryczny.
Dla komfortu kierowcy w kabinie zamontowano 12-calowy wyświetlacz panelu instrumentów oraz ekran dotykowy systemu Multimedia Cockpit Interactive 2 z obsługą głosową. Dodatkowo pojazd otrzymał zestaw nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym asystent hamowania i funkcję awaryjnego zatrzymywania w przypadku wykrycia zagrożeń z przodu lub z tyłu.

Mercedes-Benz eArocs 400 w wersji betoniarki na wystawie bauma 2025. Foto: Daimler Truck AG
Dzięki swojej lokalnej neutralności CO2 podczas jazdy eArocs 400 może wjeżdżać w strefy o niskiej i zerowej emisji w obszarach miejskich oraz nadaje się do cichych środowisk, takich jak osiedla mieszkaniowe, otoczenie szpitali, szkół i przedszkoli. Pojazd nadaje się również do nocnych placów budowy.
Obecnie planowana jest niewielka seria 150 ciężarówek eArocs 400 rocznie na poszczególne rynki UE. Początek sprzedaży przewidywany jest na I kwartał 2026 roku, pierwsza dostawa — w III kwartale 2026 roku.
Źródło: Daimlertruck