Przejście z diesla na elektryczność: Stellantis przedstawił rozwiązanie do konwersji furgonów

Firma Stellantis we współpracy z francuską Qinomic opracowała kompleksowe rozwiązanie do przekształcania lekkich pojazdów użytkowych (LCV) z silnikami spalinowymi w całkowicie elektryczne pojazdy.
Co wiadomo
Proponowana opcja konwersji obejmuje wymianę ponad 200 oryginalnych komponentów. Moc silnika elektrycznego wynosi 100 kW (136 KM). Oferowana jest bateria o pojemności 50 kWh lub 75 kWh dla zasięgu 230 lub 330 kilometrów. Przy użyciu ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW przekształcone pojazdy z akumulatorem o pojemności 50 kWh można naładować do 80 procent w pół godziny. Modele LCV z większą baterią będą potrzebować 45 minut.
Demontowane elementy, takie jak silnik, skrzynia biegów i układ wydechowy, są demontowane przez Gruau, producenta nadwozi specjalizującego się w pojazdach użytkowych. Następnie wracają do Stellantis, przechodzą inspekcję wad i, gdy to możliwe, są odnawiane i ponownie wykorzystywane w zakładzie Circular Economy Hub SUSTAINera w Mirafiori niedaleko Turynu.
Qinomic otrzymuje nowe komponenty elektryczne, w tym silniki i akumulatory, bezpośrednio od Stellantis. Z informacji podanych przez L’Argus wynika, że dla przekształconych na elektryczność pojazdów Stellantis oferuje gwarancję na osiem lat lub 160 000 kilometrów przebiegu.
Początkowo oferta konwersji będzie dostępna we Francji dla średniej wielkości modeli furgonów, takich jak Fiat Scudo, Opel Vivaro, Peugeot Expert i Citroën Jumpy. Przejście z oleju napędowego na energię elektryczną będzie możliwe dla pojazdów wyprodukowanych po 2016 roku.
Koszt przekształcenia pozostaje dość wysoki: przerobienie diesla Citroën Jumpy na wersję elektryczną przez firmę Qinomic kosztuje we Francji 33 000 euro bez VAT z baterią 75 kWh i 25 000 euro bez VAT z baterią 50 kWh. Jednak we Francji dostępnych jest kilka rodzajów dotacji, które można łączyć. Dzięki temu rzeczywisty koszt przekształcenia może spaść do 10 000 euro (dla baterii 50 kWh) lub 18 000 euro (dla 75 kWh). To znacznie mniej niż zakup nowego ë-Jumpy XL z baterią 75 kWh, która kosztuje 41 400 euro bez VAT.
Źródła: Stellantis, Largus