Mercedes rezygnuje z modeli eCitan i EQT produkowanych wspólnie z Renault, - media

Z doniesień niemieckich mediów wynika, że Mercedes-Benz poinformował swoich dealerów, że zaprzestaje produkcji małych pojazdów użytkowych i wycofa z rynku elektryczne modele EQT i eCitan. Produkcja ma zostać zakończona bez zamiany w drugim kwartale 2026 roku.
Co wiadomo
Oba modele — eCitan i EQT — są wynikiem współpracy Mercedes-Benz i Renault. Elektryczna furgonetka eCitan i wersja pasażerska EQT o wysokiej karoserii są produkowane w fabryce Renault w francuskim mieście Mobyż i wykorzystują ten sam układ napędowy, co Kangoo E-Tech Electric: silnik elektryczny o mocy 90 kW i akumulator o pojemności 44,5 kWh.
Taki zestaw zapewnia skromny zasięg — do 278 km według cyklu WLTP. Przy tym droższe modele Mercedes nie oferują nic więcej w porównaniu do spokrewnionych modeli Renault lub Nissan Townstar, które wykorzystują tę samą bazę technologiczną.
Jednak oczekiwania Mercedes również nie spełniły się w przypadku modeli z silnikami spalinowymi — Citan i T-Class. W 2024 roku sprzedano 28 500 małych furgonów, co stanowi około 10% mniej niż w 2023 roku. Tak więc, udział tych modeli stanowił mniej niż 10% całkowitego wolumenu sprzedaży furgonów Mercedes.
Współpraca między Renault, Nissan i Mercedes-Benz rozpoczęła się już w 2009 roku za czasów dyrektorów generalnych Dietera Zetsche i Carlosa Ghosna. Obejmuje ona lekkie pojazdy użytkowe, partnerstwo między Smart a Renault, a także wspólny rozwój różnych silników. Większość projektów została już zakończona, a ostatni kierunek współpracy — w segmencie lekkich pojazdów użytkowych — ostatecznie zakończy się w połowie 2026 roku.
„Będziemy nadal realizować nasze zobowiązania jako producent: części zamienne dla modeli Citan, eCitan, T-Class i EQT będą dostępne przez 10 lat, a komponenty związane z mobilnością — przez 15 lat po zakończeniu produkcji,” — mówi się w powiadomieniu Mercedes do dealerów.
Źródła: auto-motor-und-sport, handelsblatt, automobilwoche