Twórca nieudanego strzelca Concord wzywa do dania szansy Marathon i nie obwiniania gry za porażkę jeszcze przed jej wydaniem

Po długo oczekiwanej demonstracji rozgrywki Marathon, nowego extraction-shootera studia Bungie, obok ogólnego zachwytu, wielu graczy śpieszyło się, aby przeprowadzić nieprzyjemne paralele z niedawną porażką – grą Concord. Na tę reakcję odpowiedział były twórca Concord, wzywając społeczność na Reddit do dania nowej grze szansy i, co nie mniej ważne, okazania empatii wobec ludzi, którzy nad nią pracują.
Co wiadomo
"Przeczytawszy komentarze, że Marathon to Concord 2.0 na Reddit, YouTube i Twitch, po prostu chciałem podzielić się małym zrozumieniem tego, co czuje czterdziestoletni mężczyzna, który poświęcił znaczną część swojego życia na tworzenie gier wideo", – napisał w subreddicie Marathon były starszy artysta efektów wizualnych Firewalk Studios Stefan Williams.
"Concord nie potrafił zainspirować graczy i ta wiadomość dotarła głośno i wyraźnie. Boleśnie było widzieć, jak nasz projekt zakończył się niepowodzeniem i stał się pośmiewiskiem w internecie. Zrozumiałem, że to właśnie porażki motywują mnie do sukcesu. Nikt nie czuje się tak źle, jak ludzie, którzy zaryzykowali swoim czasem, mając nadzieję rozbawić miliony graczy na całym świecie.
Przypominamy, że Concord nie tylko zakończył się niepowodzeniem, ale spalił się z hukiem: gra wystartowała praktycznie bez zainteresowania i została wyłączona w mniej niż dwa tygodnie. Początkowy plan, przynajmniej publicznie zasugerowany, polegał na ustaleniu, co poszło nie tak, i ponownym spróbowaniu, ale ostatecznie Sony postanowiło definitywnie zamknąć projekt i rozwiązało Firewalk Studios – szczególnie nieprzyjemny rezultat, biorąc pod uwagę, że Sony nabyło Firewalk mniej niż dwa lata przed tym.
Jednym z powodów porównania z Concord było potwierdzenie, że Marathon będzie płatną grą, a nie darmową. Sony odnosiło ogromny sukces z Helldivers 2, również płatną grą online, ale to raczej wyjątek od reguły, a cena Concordu wynosząca 40 dolarów stała się jedną z przeszkód do sukcesu.
Niektórzy gracze wyraźnie oczekują tego samego od Marathon: nie jest to masowa negatywna reakcja, ale czuć stałą falę sceptycyzmu, która skłoniła Williamsa do opublikowania swojego apelu. Wyraził nadzieję, że zamiast krytyki czytelnicy "zrozumieją, że te projekty tworzą ludzie, którzy bardzo ciężko pracują, aby stać się kolejnym wielkim hitem".
"Widząc twarze twórców na streamie Bungie, poczułem nadzieję i ekscytację na to, co czeka na Marathon", – napisał Williams. "Chwalę ich za to, że zaryzykowali, próbując czegoś nowego dla siebie, co nie jest sprawdzone i nie gwarantuje sukcesu. To wymaga wielkiej odwagi".
Wskazał także, że nazywanie tej gry porażką jeszcze przed jej wydaniem jest dla niego dziwne. W innym komentarzu wyraził pewność, że Bungie sobie poradzi.
"Nie mogę się doczekać w pełni dopracowanego produktu", – napisał. "Bungie zawsze robi świetnie".
Marathon zadebiutuje 23 września 2025 na PlayStation 5, Xbox Series X|S i PC. Więcej szczegółów na temat gry zostanie ujawnion latem.
Źródło: Reddit