Hyundai rozpoczęła rozwój własnych akumulatorów do samochodów elektrycznych — media

Autor: Volodymyr Kolominov | 15.04.2025, 12:33
Analizujemy platformę EV E-GMP: Wszystko, co musisz wiedzieć o nerdach Ilustracyjne zdjęcie platformy EV E-GMP. Źródło: Hyundai Motor

Hyundai Motor Group utworzył wewnątrz firmy osobny zespół do opracowywania i produkcji własnych ogniw akumulatorowych.

Co wiadomo

Jak informuje południowokoreańskie wydanie The Chosun Daily, firma utworzyła specjalną grupę w obrębie działu produkcji, aby przyspieszyć prace nad własną technologią akumulatorów. Tak zwana "B Task Force" obejmuje czołowych inżynierów Hyundai, w tym szefa produkcji Jong Chung-Choela (Jung Jun-Cheul) i kierownika działu akumulatorów Choi Jae-Hoona.

Do tej pory dział akumulatorów miał głównie rolę koordynującą — zapewniał interakcję HMG z dostawcami akumulatorów LG Energy Solution i SK On, których ogniwa są wykorzystywane w modelach Hyundai, Kia i Genesis. Te partnerstwa są kontynuowane, ale teraz producent samochodów zamierza rozwijać także własne kompetencje w tej dziedzinie.

Przejście do opracowywania akumulatorów wewnętrznie jest już wdrażane przez innych producentów. Tesla na przykład produkuje własne ogniwa 4680 dla Cybertruck i Model Y, pomimo kontynuacji współpracy z Panasonic. BYD, które zaczynało jako firma akumulatorowa, w pełni zaopatruje swoje samochody elektryczne w akumulatory własnego projektu. Toyota również aktywnie rozwija ten kierunek: w tym roku otworzyła fabrykę akumulatorów w Północnej Karolinie, gdzie będą produkowane akumulatory do hybryd, PHEV i EV.

Opracowanie akumulatorów w firmie daje producentom samochodów wiele korzyści: pełna integracja z architekturą oprogramowania pojazdu, kontrola nad dostawami surowców, obniżenie kosztów oraz niezależność od zewnętrznych łańcuchów dostaw. Jednak wymaga to ogromnych inwestycji i inżynieryjnej ekspertyzy, na którą tradycyjni producenci akumulatorów poświęcili dekady.

Zgodnie z danymi publikacji, decydującym czynnikiem w uruchomieniu projektu była prezentacja BYD w marcu 2025 roku. Chińska firma zaprezentowała architekturę Super e-Platform z możliwością ładowania o mocy do 1 000 kW. Prezentowane następnie pojazdy elektryczne BYD Han L i Tang L mogą ładować się w zaledwie 5 minut.

Źródło: The Chosun Daily