UE nie zabroni węgla

Włókna węglowe wyłączono z projektu zakazu ich użycia w przemyśle motoryzacyjnym, który rozpatruje Parlament Europejski.
Co wiadomo
Lekki i wytrzymały materiał nie trafi na czarną listę, która mogłaby zakazać jego stosowania w produkcji samochodów już od 2029 roku. Z doniesień Motor1 Italia wynika, że według oficjalnego komentarza Parlamentu Europejskiego, włókno węglowe zostało wykluczone z ostatecznej wersji dokumentu regulującego użycie potencjalnie niebezpiecznych materiałów przy produkcji i utylizacji samochodów.
Początkowo węgiel planowano zabronić z powodu ryzyk związanych z utylizacją: jego mikrowłókna mogą dostawać się do powietrza, kontaktować się ze skórą oraz uszkadzać urządzenia przy recyklingu. Jednak, jak pokazała rewizja dokumentu, zalety materiału przeważyły nad potencjalnymi zagrożeniami.
Przemysł motoryzacyjny pochłania do 20% całego włókna węglowego, a dla firm takich jak McLaren, Lamborghini, Pagani, Ferrari i Koenigsegg jest on wręcz krytycznie ważny — mowa o monokokach węglowych i panelach nadwozia. Elektroniki również mogłyby ucierpieć z powodu zakazu, ponieważ dla zwiększenia zasięgu i zmniejszenia masy w nich szeroko stosuje się włókno węglowe.
Źródło: Motor1