Hyundai Mobis zaprezentowała wbudowany system gaszenia pożaru akumulatora samochodu elektrycznego

Autor: Volodymyr Kolominov | 16.04.2025, 11:06
Rewolucja w bezpieczeństwie: Jak system gaszenia chroni akumulatory samochodów elektrycznych System gaszenia pożaru akumulatora samochodu elektrycznego. Źródło: Hyundai Mobis

Firma Hyundai Mobis zaprezentowała innowacyjny system akumulatorowy, który potrafi samodzielnie gasić pożar na poziomie pojedynczego ogniwa.

Co wiadomo

To pierwsza na świecie technologia, która potrafi nie tylko spowolnić rozgrzewanie, ale także zapobiec jego rozprzestrzenieniu na sąsiednie elementy. W przypadku przegrzania lub zapalenia się jednego z ogniw, system rozpyla substancję gaśniczą bezpośrednio w odpowiednim miejscu.

System gaszenia pożaru akumulatora samochodu elektrycznego
System gaszenia pożaru akumulatora samochodu elektrycznego. Zdjęcie: Hyundai Mobis

Technologia obejmuje:

  • Część sprzętową — urządzenie gaśnicze i rurki do podawania substancji w obudowie akumulatora;
  • BMS — moduł zarządzania akumulatorem;
  • Logikę programową — analizuje w czasie rzeczywistym temperaturę, napięcie i ciśnienie wewnątrz bloku akumulatora, określa miejsce zapłonu i aktywuje gaśzenie.

Na jeden akumulator przewidziano objętość substancji gaśniczej, równą pięciu domowym gaśnicom o pojemności 3,3 kg. Ten składnik charakteryzuje się wysoką zdolnością do penetracji, odprowadzaniem ciepła i izolacją. Przy tym, jak twierdzi Hyundai Mobis, jest bezpieczny dla ludzi i środowiska.

Firma złożyła trzy wnioski patentowe w Korei i za granicą, w tym elementy konstrukcyjne bloku akumulatora oraz system podawania substancji gaśniczej pod wysokim ciśnieniem.

“Wraz z pojawieniem się samochodów elektrycznych z wydłużonym zasięgiem wymagania dotyczące systemów bezpieczeństwa tylko rosną,” — powiedział Park Yong Jun, wiceprezydent działu R&D; zajmującego się systemami akumulatorowymi Hyundai Mobis. — “Będziemy rozwijać integrację sprzętu i oprogramowania akumulatorów, aby spełniać i przewyższać światowe standardy.”

Przy okazji, firma kończy również opracowywanie nowego materiału do odprowadzania ciepła — "pulsacyjnej rurki cieplnej" ("pulsating heat pipe") z aluminium i czynnika chłodzącego. Jest umieszczany między ogniwami akumulatora i obniża ich temperaturę, szczególnie podczas szybkiego ładowania.

Źródło: Hyundai Mobis