Chińska bateria z Alibaba podwaja zasięg starego BMW i3

Chińska bateria z Alibaba podwaja zasięg starego BMW i3
BMW i3 (2014). Źródło: BMW

Chińska firma Martigi Manufacturing (MTG) wypuściła dla wycofanego z produkcji BMW i3 akumulatorową baterię z ogniwami zwiększonej gęstości na bazie chemii niklowo-kobaltowo-manganowej (NCM). Nowoczesny akumulator może tchnąć nowe życie w przestarzały model.

Co wiadomo

Jednym z głównych niedociągnięć oryginalnego BMW i3 jest jego skromny zasięg. Wprowadzony na rynek w 2013 roku hatchback w wersji podstawowej „60” był wyposażony w akumulator o pojemności zaledwie 18,2 kWh (60 Ah), co zapewniało 81 mil według amerykańskiego cyklu EPA (około 130 km) lub 161 km na obowiązującym w tamtym czasie w Europie NEDC. Z biegiem czasu model zyskał akumulatory o pojemności 94 Ah, a nawet 120 Ah, przy czym ten ostatni zapewniał 153 mile (246 km) według EPA lub 309 km według WLTP.

Jednak właściciele pierwszych wersji i3 pozostali z przestarzałymi akumulatorami, które z biegiem lat tracą efektywność. W rzeczywistości zasięg takich samochodów może maleć do 70 mil (około 110 km), co wystarcza tylko do jazdy miejskiej.

MTG proponuje rozwiązanie — akumulatorową baterię z ogniwami CATL. Nowy blok jest fizycznie kompatybilny ze wszystkimi wersjami i3 i mieści się w standardowej kieszeni, ale ma znacznie większą pojemność — 54 kWh lub 154 Ah. To o 156% więcej niż oryginalny akumulator 60 Ah i o 28% więcej niż w przypadku najbardziej pojemnej fabrycznej wersji.

Zestaw wymiany akumulatora BMW i3
Zestaw wymiany akumulatora BMW i3. Ilustracja:?MTG

Zestaw składa się z 96 ogniw podzielonych na osiem modułów, zachowując standardowe napięcie i konfigurację. Do prawidłowego działania używana jest zmodyfikowana systemu zarządzania akumulatorami (BMS), a także nowy zestaw złączy i mocowań. Przy dostępnych narzędziach i doświadczeniu takich prac, montaż jest możliwy w warunkach garażowych, ale sprzedawca zaleca korzystanie z wyspecjalizowanych serwisów.

Według zapewnień MTG, nowy akumulator zapewnia zasięg około 400 km (248 mil) w cyklu mieszanym. W opublikowanym przez firmę filmie BMW i3 przejechał około 300 km (186 mil) po autostradzie przy średniej prędkości 100 km/h (62 mile na godzinę). Maksymalna moc ładowania prądem stałym pozostała bez zmian — do 50 kW.

Cena nowego bloku na platformie Alibaba wynosi 5,800 USD bez kosztów przesyłki. Oferowana jest również tańsza wersja o pojemności 120 Ah za 4,800 USD, stanowiąca bezpośrednią zamianę oryginalnego akumulatora BMW. Gwarancja od producenta wynosi trzy lata lub 2,000 cykli ładowania-rozładowania, chociaż kwestie dostępności serwisu gwarancyjnego poza Chinami pozostają otwarte. Tymczasem oryginalny akumulator BMW kosztuje około 15,000 USD, nie licząc montażu.

Źródło: InsideEVs

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();