Mercedes zaprezentował "nie kierownicę" dla samochodów z systemem sterowania elektrycznego
Od 2026 roku dla samochodów Mercedes-Benz rozpocznie się nowy etap — firma stanie się pierwszym niemieckim producentem samochodów, oferującym model produkcyjny z systemem sterowania elektrycznego (ang. "steer-by-wire").
Co wiadomo
Technologia "steer-by-wire" eliminuje mechaniczne połączenie między?kierownicą a przednimi kołami. Zamiast tego polecenia kierowcy są przesyłane dosłownie przez przewody.
Jak działa steer-by-wire: w zależności od prędkości jazdy i sytuacji na drodze, mechanizm wykonawczy na kierownicy (Steering Feedback Unit, SFU) przesyła sygnał do przekładni kierowniczej (Steering Rack Unit, SRU), która obraca koła. Biorąc pod uwagę, że mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami nie istnieje, siła zwrotna jest obliczana indywidualnie dla każdego modelu w różnych warunkach jazdy.
Mercedes-Benz twierdzi, że nowe wrażenia z prowadzenia samochodu zapewniają „niezrównane doznania użytkownika z szeregiem korzyści w codziennym użytkowaniu”. Poprawia to sterowność, a manewrowanie i parkowanie stają się łatwiejsze. System zmniejsza wysiłek na kierownicy, a przy parkowaniu nie trzeba już przejmować kierownicy.
Ponadto, steer-by-wire zapewnia większą swobodę w projektowaniu wnętrza. Kierownica może być bardziej płaska, co tworzy wrażenie przestronności i poprawia widok deski rozdzielczej. Ułatwia to również wsiadanie i wysiadanie: dzięki ściętej dolnej części kierownicy zyskuje się więcej przestrzeni. W przyszłości, w połączeniu z systemami warunkowej i wysokiego stopnia autonomicznej jazdy, kierowca będzie mógł przyjąć bardziej zrelaksowaną pozycję za kierownicą.
Źródło: Mercedes-Benz