Pierwszy model Audi stworzony wyłącznie dla Chin zadebiutował publicznie — i jest bardzo mocny
Nowa submarka AUDI — pisana wielkimi literami, bez znanych czterech kółek — zaprezentowała swój pierwszy model produkcyjny na targach motoryzacyjnych "Auto Shanghai 2025" w Chinach. Nowość nosi nazwę AUDI E5 Sportback.
Co wiadomo
Pod względem wymiarów pięciodrzwiowe kombi E5 Sportback jest zbliżone do europejskiego A6 Avant — jego wymiary wynoszą 4 881 × 1 959 × 1 478 mm. To jednak nie jest tylko przemianowany e-tron. Model zbudowano na nowej platformie, opracowanej we współpracy Audi i chińskiej SAIC, aby połączyć niemiecką szkołę inżynieryjną z chińskimi innowacjami technologicznymi.
Po stronie niemieckiej skoncentrowano się na designie i inżynierii, podczas gdy SAIC odpowiadała za cyfrowy ekosystem i innowacyjne rozwiązania. W ten sposób Audi zasadniczo uznało, że chińscy klienci oczekują od samochodów poziomu technologii, które stały się normą w lokalnych markach.
W podstawie architektury cyfrowej znajduje się nowy system operacyjny AUDI OS, działający na platformie motoryzacyjnej Qualcomm Snapdragon 8295. Większość deski rozdzielczej w kabinie zajmuje gigantyczny 27-calowy wyświetlacz 4K.
Samochód obsługuje technologię rozpoznawania twarzy i jest połączony z sklepem z aplikacjami. Ten ostatni jest w pełni zintegrowany z cyfrowym ekosystemem Chin, w tym lokalnymi usługami płatniczymi i komunikatorami.
Nie zabrakło również asystenta głosowego stworzonego przez firmę ByteDance — właściciela TikToka. Cechą asystenta jest to, że potrafi zmieniać "manierę zachowania" dzięki funkcji Behavior Select, maksymalnie zbliżając komunikację do ludzkiej.
Funkcje autonomiczne — kolejny ważny czynnik dla modeli premium na chińskim rynku. AUDI E5 Sportback jest wyposażony w zestaw czujników LiDAR, dostosowanych do wyzwań chińskich ulic miejskich. System np. rozpoznaje trójkołowce i kurierów na pojazdach dwukołowych. Samochód posiada również pomocnika do parkowania, który może zapamiętywać trasy w wielopoziomowych parkingach i samodzielnie parkować w odpowiednim miejscu.
Choć dokładne dane techniczne nie zostały jeszcze ujawnione, wiadomo, że E5 Sportback będzie oferowany w wersjach z napędem tylnym i na wszystkie koła. Poziomy mocy:
- 220 kW (299 KM)
- 300 kW (407 KM)
- 425 kW (578 KM)
- 579 kW (787 KM)
Wersja topowa przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy. Największa bateria — o pojemności 100 kWh — zapewnia zasięg do 770 km w cyklu CLTC. Samochód otrzyma także zawieszenie pneumatyczne oraz napęd na wszystkie koła jako opcję.
AUDI E5 Sportback trafi do sprzedaży latem 2025 roku. W 2026 i 2027 roku oczekiwane są jeszcze dwa modele tej serii.
Źródło: Audi