Aston Martin DBX S: więcej mocy, mniej wagi i nowy węglowy dach

Początkowo model Aston Martin DBX miał dwie wersje. Ale podstawowy model z „zaledwie” 550 KM został zignorowany przez klientów – i wycofano go z produkcji w ubiegłym roku. Po tym pozostał tylko DBX707 o mocy 707 KM, a teraz dołączyła do niego nowa flagowa wersja – DBX S.
Co wiadomo
Pod maską DBX S znajduje się ten sam silnik V8 twin-turbo o pojemności 4,0 litra. Ale teraz moc osiąga 727 KM, a moment obrotowy wynosi 900 Nm. To stało się możliwe dzięki turbosprężarkom z superauta Valhalla. Przyrost jest skromny, ale pozwolił skrócić czas przyspieszenia do 200 km/h o kilka dziesiątych sekundy. Z miejsca do 100 km/h crossover nadal przyspiesza w 3,1 sekundy, a maksymalna prędkość pozostała na poziomie 310 km/h.
Aston dostosował 9-biegową automatyczną skrzynię biegów – szczególnie w trybach Sport i Sport+, gdzie zmiany biegów stały się szybsze i „sztywniejsze”. W tym samym czasie układ kierowniczy stał się bardziej „ostry”.










System napędu na wszystkie koła się nie zmienił – nadal do 50% momentu obrotowego może trafiać na przednią oś, albo cała moc jest przekazywana do tyłu. Zawieszenie pozostało z DBX707, ale z ubiegłoroczną modernizacją podwozia, która obejmuje ceramiczne hamulce węglowe (tarcze 16,5 cala z przodu i 15,3 z tyłu).
Wnętrze praktycznie nie ma różnic, z wyjątkiem nowych oznaczeń. Natomiast na zewnątrz jest więcej aktualizacji: przerobiony przedni zderzak z bardziej agresywnym splitterem, nowy tylny zderzak z większym dyfuzorem i nowa konstrukcja wydechu. DBX S ma po dwa wyloty z każdej strony, umieszczone jeden nad drugim, jak w Lexusie IS F.
Redukcja masy to kolejny ważny aspekt DBX S. Nowe 23-calowe magnezowe felgi (po raz pierwszy w seryjnym SUV) są lżejsze od standardowych aluminiowych o 19 kg. Węglowy dach – największy jednoczęściowy element z tworzywa węglowego, jaki kiedykolwiek zainstalowano w Aston Martin – również pomaga w zaoszczędzeniu wagi. Nowy grill wykonany z lekkiego materiału, inspirowany DBS 770 Ultimate, poprawia rozkład masy. Dostępne są również inne elementy węglowe – lusterka, nakładki na progi itp.
Wszystko to pozwoliło na zaoszczędzenie 47 kg, a teraz gotowa masa DBX S wynosi około 2200 kg.




Ale jest jeden szczegół: wszystkie „odchudzające” opcje są płatne. Ani felgi, ani dach, ani grill nie są w standardowym wyposażeniu. Ile to wszystko będzie kosztować, Aston Martin na razie nie podaje, ale biorąc pod uwagę ceny magnezu i węgla, suma może być znaczna. Dla porównania: obecny DBX707 kosztuje od 205 000 funtów w Wielkiej Brytanii i około 270 000 euro w Niemczech, więc w pełni wyposażony DBX S może łatwo przekroczyć 300 000 euro.
Więcej szczegółów zostanie ogłoszonych później w tym roku. Dostawy nowego DBX S rozpoczną się jesienią 2025 roku, już jako model 2026 roku.
Źródło: Aston Martin