Południowa Korea zrezygnuje z amerykańskich silników w swoich myśliwcach następnej generacji

Południowokoreańska firma Hanwha Aerospace oficjalnie potwierdziła zamiary stworzenia nowego silnika lotniczego, który w przyszłości ma zastąpić amerykańskie F-414 w KF-21 i stać się podstawą dla myśliwca szóstej generacji.
Co wiadomo
W nowym filmie promocyjnym Hanwha Aerospace zaprezentowała koncepcję perspektywicznego myśliwca szóstej generacji, którego rozwój zaplanowano na lata 2030. Ten samolot ma stać się kontynuacją koreańskiego programu lotniczego po realizacji zaktualizowanego KF-21 Block 3. Ostatni, oprócz nowego silnika, otrzyma ulepszone właściwości niskiej widoczności na poziomie F-35, a także funkcję zarządzania dronami-myśliwcami.

Koncepcja koreańskiego myśliwca szóstej generacji KF-21 Block 3. Ilustracja: Hanwha Aerospace
Remotorizacja KF-21 z przejściem na własny silnik — strategiczne rozwiązanie, które pozwoli Południowej Korei zmniejszyć zależność od USA oraz uprościć eksport samolotu bojowego. To szczególnie ważne w kontekście możliwych ograniczeń w reeksporcie broni, które wykorzystują amerykańskie technologie.
Hanwha zauważa, że samodzielne opracowanie silnika może potrwać co najmniej 10 lat, jednak w przypadku międzynarodowej współpracy terminy mogą być skrócone — chociaż to postawi pod znakiem zapytania prawa eksportowe na produkt.
KF-21 Block 3 już pozycjonuje się jako konkurent na rynku nowoczesnych, wielozadaniowych myśliwców. Seul aktywnie promuje go wśród krajów Bliskiego Wschodu, szczególnie Arabii Saudyjskiej i ZEA. Ostatnie wykazały zainteresowanie z powodu niepowodzeń w zakupie F-35. Równolegle Arabia Saudyjska rozważa także turecki projekt KAAN jako alternatywę. W ten sposób koreański KF-21 Block 3 może stać się częścią globalnego przekształcenia rynku lotnictwa bojowego.
Co do terminów, początkowo oczekiwano, że KF-21 Block 3 pojawi się do 2027 roku, jednak biorąc pod uwagę złożoność opracowania silnika, terminy prawdopodobnie zostaną zmienione. A myśliwiec szóstej generacji według planów Korea Aerospace Industries może pojawić się w okresie 2031–2045 lat.
Źródło: Defense Express