Jak nuda w Ubisoftu podarowała światu Clair Obscur: Expedition 33 — historia stworzenia najlepszej RPG 2025

Jak nuda w Ubisoftu podarowała światu Clair Obscur: Expedition 33 — historia stworzenia najlepszej RPG 2025
Zrzut ekranu Clair Obscur: Expedition 33. Źródło: Kepler Interactive

Guillaume Broche, były menedżer marki i lider narracyjny Ubisoft, postanowił opuścić stabilną pracę w gigancie branży, gdy poczuł, że utknął w rutynie. To właśnie ta nuda i pragnienie kreatywnych zmian stały się impulsem do założenia Sandfall Interactive oraz stworzenia Clair Obscur: Expedition 33 — gry, która już stała się głównym hitem roku i przewyższyła wszystkie oczekiwania krytyków i graczy.

Co wiadomo

Pomysł Clair Obscur narodził się jeszcze wtedy, gdy Broche pracował w Ubisoft, ale szybko zrozumiał: przeprowadzenie oryginalnego projektu przez biurokratyczne labirynty dużej korporacji — prawie niemożliwe. „W dużych firmach, aby zdobyć szansę na własną grę, trzeba latami udowadniać swoją wartość i wspinać się po szczeblach kariery.

Marzył o nowoczesnej RPG, inspirowanej klasyką JRPG, taką jak Final Fantasy, ale z własną wizją i unikalnym settingiem Belle Époque. W 2020 roku Broche wraz z François Merissem założył Sandfall Interactive w Montpellier, zbierając zespół złożony z 20-25 entuzjastów — większość z nich była nowicjuszami, których znaleziono nawet przez Reddit, a nie weteranami Ubisoft.

Clair Obscur: Expedition 33 okazało się nie tylko debiutem studia, ale prawdziwą sensacją. Gra w trzy dni rozeszła się w nakładzie ponad miliona kopii, zdobywając najwyższe oceny na Metacritic wśród nowych premier 2025 roku. Jej system walki łączy turową taktykę z elementami akcji, a wizualny styl i atmosfera inspirowane są francuskim sztuką początku XX wieku.

Broche jest pewien: to właśnie niezależność i „przyjazna atmosfera małego studia” pozwoliły zespołowi stworzyć coś naprawdę szczególnego.

Clair Obscur: Expedition 33 dowodzi, że nawet mały zespół może stworzyć wielką grę, jeśli ma pasję, wolność i odwagę, by odmówić przyjęcia utartych schematów. Czasami, aby zmienić branżę, wystarczy po prostu w porę powiedzieć sobie: „Chcę czegoś innego”.

Przypomnijmy, według Guillaume’a, Clair Obscur: Expedition 33 stworzono by przez 25 lat, gdyby rozwojem zajmowała się duża firma.

Więcej na temat Clair Obscur: Expedition 33 możecie dowiedzieć się w naszym artykule tym linkiem.

Źródło: BBC

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();