Turcja wkrótce pozbędzie się amerykańskiego silnika w swoim myśliwcu KAAN

Krajowy program Turcji dotyczący stworzenia myśliwca piątej generacji KAAN wszedł w nowy etap: do 2032 roku zostanie opracowany turecki silnik TF35000, co oznacza stopniowe odejście od amerykańskich F110.
Czy to jest znane
Jak poinformował dyrektor generalny TUSAŞ Mustafa Demiroğlu w wywiadzie dla Defense News, obecnie budowane są drugi i trzeci prototypy KAAN, które będą różniły się od pierwszego — w szczególności udoskonalonymi wlotami powietrza oraz zmienioną wewnętrzną konstrukcją dla lepszego wyważenia masy i środka ciężkości. W sumie planuje się stworzenie czterech prototypów: trzech do prób lotniczych i jednego — do testów naziemnych.
Jednocześnie Demiroğlu potwierdził, że przejście na nowy silnik TF35000 jest planowane po 2032 roku, więc pierwsze seryjne samoloty KAAN, które zaczną dostarczane w 2028 roku, będą wyposażone w silniki F110-GE-129 od General Electric — takie jak w F-15 i F-16.

Turecki myśliwiec 5. generacji KAAN. Ilustracja: SavunmaSanayiST
Ta decyzja wpłynie również na eksport, ponieważ kraje, które nie mogą uzyskać zgody USA na reeksport, będą zmuszone czekać na turecki napęd. Jednym z potencjalnych nabywców KAAN jest Arabia Saudyjska, która również prowadzi rozmowy w sprawie zakupu F-35.
Teraz KAAN jest wyposażony w dwa F110 z ciągiem na dopalaczu 129 kN. Turecki TF35000 ma natomiast osiągać ciąg na poziomie 155 kN, co przewiduje nadźwiękową prędkość przelotową oraz potencjał dalszego udoskonalenia, w tym z wektorem ciągu.
Podobną ścieżkę rozwoju ma też południowokoreański myśliwiec KF-21, który obecnie lata z amerykańskimi F414, ale w przyszłości także ma otrzymać krajowy silnik. W Korei zaplanowano na to około dziesięciu lat.
Źródło: Defense News