Chińscy producenci samochodów zwiększają sprzedaż samochodów spalinowych w Europie w obliczu spadku zainteresowania elektrykami

Chińscy producenci samochodów zwiększają sprzedaż samochodów spalinowych w Europie w obliczu spadku zainteresowania elektrykami
MG ZS Hybrid. Źródło: MG

Chińskie samochody elektryczne tracą pozycje w Europie, ale sami chińscy producenci samochodów przeciwnie — zwiększają swoją obecność na rynku. Teraz stawka jest kładziona na hybrydowe i zwykłe modele benzynowe, co pozwala zrekompensować spowolnienie sprzedaży EV.

Co wiadomo

Zgodnie z danymi Dataforce, w pierwszym kwartale 2025 roku w Europie zarejestrowano ponad 150 000 samochodów chińskich marek — rekordowy wynik jak na ten okres. Przy tym udział samochodów elektrycznych wyniósł jedynie 30%, co stało się najniższym wynikiem od początku 2020 roku.

Jak zauważa Bloomberg, wcześniej chińskie firmy aktywnie promowały samochody elektryczne w Europie, dążąc do zajęcia niszy w szybko rosnącym segmencie i skorzystania z klimatycznych inicjatyw UE. Jednak wszystko zmieniło się po tym, jak Unia Europejska zwiększyła do 45% cła na chińskie samochody elektryczne z powodu nieuczciwej konkurencji i wsparcia państwowego chińskich firm.

MG (należy do SAIC Motor) w pierwszym kwartale sprzedała prawie 47 000 hybryd, PHEV i modeli benzynowych w krajach UE — dwa razy więcej niż na początku 2024 roku. Sprzedaż EV spadła z kolei dwukrotnie. W tym samym czasie BYD po raz pierwszy rozpoczął masową sprzedaż hybryd plug-in w UE i Wielkiej Brytanii.

Ekspert Dataforce Benjamin Kibies zauważył, że podwyższone cła to tylko część równania. Nie mniej ważne jest spowolnienie popytu na samochody elektryczne oraz wzrastająca popularność hybryd.

Szef BYD w Europie Maria Grazia Davino powiedziała na branżowej imprezie w Stuttgarcie w zeszłym miesiącu, że strategia firmy opiera się obecnie na dwóch filarach: samochodach elektrycznych i hybrydach. Przy tym BYD nie dąży do dumpingowania i nie bierze udziału w wojnie cenowej, preferując długofalowe podejście. Firma już buduje fabryki na Węgrzech i w Turcji, aby ominąć cła, i rozważa możliwość uruchomienia trzeciego zakładu w Europie.

Źródło: Bloomberg

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();