Valve zamknęła Classic Offensive – fanowska przeróbka Counter-Strike 1.6 nie ujrzy światła dziennego po 8 latach prac
Osiem lat pracy, oficjalny Greenlight od Valve i tysiące fanów w oczekiwaniu – to wszystko nie uratowało Classic Offensive, fanowskiej przeróbki oryginalnego Counter-Strike na silniku CS:GO. Projekt został ostatecznie anulowany po tym, jak Valve postanowiło, że mod narusza jej własność intelektualną.
Co wiadomo
Classic Offensive miał być prawdziwym prezentem dla starych fanów Counter-Strike: deweloperzy odtworzyli klasyczne mapy, broń, HUD i nawet starą fizykę, aby przywrócić ducha legendarnej 1.6 w nowoczesnej formie. Projekt uzyskał zielone światło od Valve już w 2017 roku, zespół miał dostęp do Steamworks, a wydanie planowano na marzec 2025 roku.
Ale tuż przed premierą Valve gwałtownie zmieniło swoje stanowisko: na początku w styczniu 2025 roku mod niespodziewanie został odrzucony na Steam z sformułowaniem „nie pasuje”, a już w marcu deweloperzy otrzymali oficjalny list z żądaniem zaprzestania wszelkiej dystrybucji. Powód - Classic Offensive został uznany za „treść pochodną”, naruszającą prawa własności intelektualnej Valve.
Zespół Classic Offensive w swoim wystąpieniu podkreślił, że nowa polityka Valve zagraża całej kulturze moddingowej, która przez dziesięciolecia była podstawą sukcesu gier firmy. Decyzja wywołała falę oburzenia wśród społeczności: hasztag #AllowClassicOffensive błyskawicznie zyskał popularność, a gracze domagają się wyjaśnień i wsparcia dla twórców projektów fanowskich.
https://t.co/d0RMvuK9jo #AllowClassicOffensive pic.twitter.com/Qz3bHg1a9E
— Classic Offensive (@csco_dev) 7 maja 2025
Źródło:?@csco_dev