Cztery legendy branży gier wideo dołączyły do Galerii Sław gier wideo: Quake, GoldenEye 007, Tamagotchi i Defender zdobyły zasłużone uznanie
W 2025 roku Galeria Sław gier wideo The Strong National Museum of Play została wzbogacona o cztery kultowe gry, które zmieniły wyobrażenie o gatunkach, rozgrywce, a nawet samej kulturze gier. Wśród tegorocznych laureatów znalazły się Quake, GoldenEye 007, Tamagotchi i Defender - a każda z nich pozostawiła unikalny ślad w historii branży.
Co wiadomo
Quake (1996) – prawdziwy przełom w świecie strzelanek z perspektywy pierwszej osoby. Gra nie tylko ustaliła nowy standard trójwymiarowej grafiki, ale również wpłynęła na tryby wieloosobowe i modyfikacje. To właśnie Quake dał początek rozwojowi e-sportu, a jego architektura serwerowa stała się podstawą dla wielu kolejnych gier. Legendarny projektant gier John Romero nazwał to „ogromnym zaszczytem” dla całego zespołu deweloperów, podkreślając, że Quake w końcu zajęła swoje miejsce obok Doom, która trafiła do Galerii Sław jeszcze w 2015 roku.
GoldenEye 007 (1997) na Nintendo 64 – gra, która dowiodła, że strzelanki mogą odnosić sukcesy nie tylko na PC, ale również na konsolach. Jej tryb podzielonego ekranu i unikalne podejście do misji stały się wzorem dla wszystkich konsolowych FPS w kolejnych pokoleniach. GoldenEye 007 wielokrotnie był nominowany do Galerii Sław, a tylko w tym roku gra zdobyła zasłużone miejsce wśród najlepszych.
Defender (1981) – klasyk epoki arcade, który udowodnił, że gracze są gotowi na trudne wyzwania. Gra Williams Electronics charakteryzowała się wysoką dynamiką, skomplikowanym sterowaniem i bezwzględną rozgrywką, co podniosło poprzeczkę dla strzelanek arcade i uczyniło Defender prawdziwym wyzwaniem dla najwierniejszych fanów.
Tamagotchi (1996) – nieco niestandardowa gra wideo, a raczej fenomen, który nauczył całe pokolenie dbać o swoje wirtualne pupile. W ciągu pierwszego roku w Japonii sprzedano ponad 20 milionów urządzeń, a kolejne 20 milionów na całym świecie. Tamagotchi stał się symbolem emocjonalnego związku z grami cyfrowymi i wpłynął na rozwój gatunku symulatorów opieki.
Wybór do Galerii Sław odbywa się na podstawie kilku kryteriów: rozpoznawalność, długowieczność, popularność geograficzna oraz wpływ na branżę lub popkulturę. Tegoroczni zwycięzcy zostali wybrani spośród 12 finalistów, wśród których były takie hity jak Age of Empires, Call of Duty 4: Modern Warfare, Angry Birds i NBA 2K15.
Źródło: @museumofplay