W USA testują system nawigacyjny dla hiperszybkich samolotów, który zastąpi GPS

Firma Northrop Grumman podczas dwóch niedawnych hiperszybkich lotów przetestowała swój inercjalny system nawigacyjny IMU, który umożliwia obiektom latającym o wysokiej prędkości orientację bez użycia GPS.
Co wiadomo
Testy miały miejsce w grudniu i marcu podczas lotów hiperszybowego samolotu Stratolaunch Talon-A. Według Jonathana Greena, głównego dyrektora technicznego ds. rozwoju nowych możliwości Northrop Grumman, demonstracja IMU na hiperszybowym samolocie, zdolnym do manewrowania z prędkością ponad 5 Machów, była pierwsza w branży.
W tym tygodniu Pentagon potwierdził sukces testów Talon-A, zaznaczając, że to pierwsze udane loty wielokrotnego użytku hiperszybowego aparatu od zakończenia programu X-15 w 1968 roku.
System IMU, opracowany przez Northrop Grumman, zapewnia autonomiczną nawigację nawet bez GPS, wykorzystując zaawansowane czujniki do określania ruchu w przestrzeni. Podczas testów technologia precyzyjnie obliczyła trajektorię ruchu samolotu, co potwierdził Jose Chang, starszy dyrektor ds. zaawansowanych technologii Northrop Grumman Mission Systems.

Stratolaunch Talon-A. Ilustracja: Northrop Grumman
Firma planuje dodatkowe testy IMU na rakiecie-sondzie w tym kwartale, a także testy na bazie lotniczej Holloman w stanie Utah później w tym roku. Oczekuje się, że te testy pomogą ocenić działanie systemu w warunkach wysokich przeciążeń.
Northrop Grumman również śledzi harmonogram lotów Talon-A, choć nie potwierdza, czy IMU zostanie zamontowane podczas następnego testu, zaplanowanego na wiosnę lub lato.
Źródło: Defense News