Tesla nie chce już budować fabryki w Indiach, mimo zachęt ze strony rządu

Tesla nie chce już budować fabryki w Indiach, mimo zachęt ze strony rządu
Produkcja samochodu Tesla. Źródło: Tesla

Tesla nie planuje produkować samochodów w Indiach, oświadczył w poniedziałek minister przemysłu ciężkiego kraju HD Kumaraswamy. Zamiast tego amerykańska firma zamierza importować samochody elektryczne do kraju.

Co wiadomo

Indie są trzecim co do wielkości rynkiem samochodowym na świecie, po Chinach i USA, ale infrastruktura do ładowania samochodów elektrycznych jest tam prawie nieistniejąca. Plany Tesli dotyczące budowy gigafabryki w Indiach były omawiane przez lata. Kraj był rozważany jako idealne miejsce na rozszerzenie produkcji ze względu na swoje położenie w Azji Południowej oraz rywalizację z Chinami. Dzięki temu Tesla mogłaby zdywersyfikować działalność, która obecnie w dużej mierze zależy od chińskiej fabryki.

Negocjacje utknęły w martwym punkcie z powodu różnic w kwestiach podatkowych i zobowiązaniach. Tesla wymagała obniżenia ceł importowych, zanim podejmie zobowiązania do produkcji lokalnej. Na dzień dzisiejszy cła sięgają 110% dla samochodów z Chin i około 70% dla innych krajów. Indie chciały zaś gwarancji budowy fabryki przed obniżeniem podatków.

Seria spotkań pomiędzy dyrektorem generalnym Tesli Elonem Muskiem a premierem Indii Narendrą Modim nie przyniosła przełomu. W 2023 roku Musk obiecał inwestycje w Indiach "tak szybko, jak to możliwe", ale planowana podróż w 2024 roku w celu podpisania umowy nie doszła do skutku. Ostatnie spotkanie w lutym w Waszyngtonie nie dotyczyło Tesli.

W poniedziałek Indie ogłosiły nową politykę mającą na celu przyciągnięcie zagranicznych producentów samochodów, która pierwotnie była przygotowywana dla Tesli. Firmy będą mogły importować ograniczoną liczbę samochodów elektrycznych z preferencyjnym cłem 15% zamiast obecnych 70%. Warunki udziału:

  • Inwestycje w wysokości około 500 milionów dolarów w produkcję samochodów elektrycznych w Indiach
  • Rozpoczęcie działalności w ciągu trzech lat po zatwierdzeniu
  • Przestrzeganie wymogów dotyczących użycia lokalnych komponentów

Podczas rozważania możliwości budowy fabryki w 2023 roku Tesla napotkała poważne problemy. Większość jej dostawców to chińskie firmy, a relacje między Indiami a Chinami są niezwykle napięte. Lokalne łańcuchy dostaw wysokotechnologicznych komponentów, w tym baterii, silników i elektroniki mocy, w Indiach praktycznie nie istnieją. Tesla musiałaby je stworzyć od podstaw.

Źródło: Reuters

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();