Nowy Nissan Leaf (2025): szczegóły europejskiej wersji
Nissan?oficjalnie zaprezentował Leaf nowej (trzeciej) generacji. Poprzednie dwie wersje były hatchbackami, ale teraz elektryczny samochód zmierza w kierunku crossoverów o długości nadwozia 4,35 metra i rozstawie osi 2,69 metra. Jego podstawą jest platforma?CMF-EV, taka sama jak w Nissan Ariya,?Renault Megane E-Tech i Scenic E-Tech.
Co wiadomo
Nowy Leaf został zaprojektowany w Nissan Global Design Studio w Atsugi, Japonia. Jego płynne kontury poprawiają aerodynamikę (współczynnik Cd 0,25), optymalizują przepływ powietrza i przyczyniają się do zwiększenia zasięgu. Na aerodynamikę wpływają również ukryte klamki drzwi,?płaska podłoga i kroplowa linia dachu. Wyraźnie zarysowane światła?i tylne lampy zapewniają rozpoznawalność i wyszukaną estetykę.
Dostępne są siedem kolorów nadwozia, w tym jasny turkusowy „Luminous Teal”, który można zobaczyć na zdjęciach z komunikatu prasowego. Koła: 18-calowe felgi aluminiowe w podstawowych?i średnich wersjach oraz 19-calowe felgi z oponami 235/45 R19 w wersji premium. Projekt 18-calowych felg zawiera japoński wzór „Ni-San” (dwa i trzy), który można również znaleźć na tylnych drzwiach i w tylnych lampach.
Drzwi bagażnika z napędem elektrycznym?otwierają dostęp do komory o pojemności 437 litrów (zgodnie z normą VDA). Wnętrze dostępne jest w dwóch wariantach kolorystycznych (czarnym lub białym z fioletowymi akcentami).
W nowym Leafie?z fabryki zintegrowane są usługi Google,?w tym?Mapy, Asystent i Sklep Play. Działają one bezpośrednio na 14,3-calowych wyświetlaczach samochodu. Aktualizacje oprogramowania będą „przyjeżdżać” drogą bezprzewodową. Nawigacją, klimatyzacją i multimediami można sterować głosowo.?Aplikacja NissanConnect Services zapewnia zdalny dostęp do ładowania, wstępnego klimatyzowania i planowania trasy.
Nowy Nissan Leaf będzie dostępny?w Europie w dwóch wersjach akumulatorów:?o pojemności 52 kWh dla zasięgu do 436 km według cyklu WLTP oraz o pojemności 75 kWh dla zasięgu do 604 km.
Na stacjach szybkiego ładowania o mocy do 150 kW Leaf można naładować w około 30 minut. Inteligentne zarządzanie temperaturą gwarantuje szybkie i równomierne ładowanie akumulatora bez względu na warunki atmosferyczne. W połączeniu z danymi o trasie z Google Maps akumulator jest automatycznie wstępnie podgrzewany lub schładzany w miarę zbliżania się do stacji szybkiego ładowania.
Leaf może również dostarczać energię zewnętrznym odbiorcom dzięki funkcji?V2L (Vehicle-to-Load). Takie urządzenia jak czajniki, lampy czy grille?są podłączane?do gniazdka o mocy?do 3,6 kW. Planuje się również wsparcie V2G (Vehicle-to-Grid) — co oznacza, że samochód potencjalnie będzie mógł zwracać energie elektryczną do sieci podczas szczytowych obciążeń.?
Nowy Leaf dla Europy będzie produkowany w brytyjskiej fabryce Nissan w Sunderlandzie. Zamówienia będą przyjmowane jesienią tego roku. Pierwsze dostawy rozpoczną się wiosną 2026 roku.
Ceny Nissana nie zostały jeszcze ogłoszone, ale oczekuje się, że wersja podstawowa będzie znacznie tańsza od Ariya — poniżej 40 tysięcy euro.
Źródło: Nissan