Volkswagen zamierza produkować od przyszłego roku robotaksówki na bazie VW ID. Buzz
Grupa Volkswagen poważnie wzięła się za autonomiczne samochody. Jej spółka córka MOIA zaprezentowała seryjną wersję robotaksówki ID. Buzz AD — elektrycznego mikrobusu, wypchanego czujnikami i zaawansowanym oprogramowaniem.
Co wiadomo
Już od 2026 roku firmy, samorządy i inne organizacje będą mogły zamawiać całe parki takich robotaksówek. MOIA obiecuje dostarczać je jako gotowe rozwiązanie „pod klucz” — ze wszystkimi niezbędnymi czujnikami, pełną certyfikacją i specjalną platformą do autonomicznej jazdy. Ta platforma nazywa się AD MaaS (Autonomous Driving Mobility-as-a-Service). Umożliwia operatorom bardzo szybkie uruchomienie autonomicznych taksówek do pracy, nie zajmując się technicznymi szczegółami.
ID. Buzz AD dosłownie usiany jest różnymi czujnikami — jest ich 27. Wśród nich 13 kamer, 9 lidarów i 5 radarów. Wszelkie informacje z czujników trafiają do elektronicznego „mózgu” firmy Mobileye. Analizuje on sytuację i podejmuje decyzje w każdej sytuacji — nawet gdy w pobliżu przejeżdżają karetki czy straże pożarne.
Wewnątrz mikrobusu cztery miejsca dla pasażerów i jedno dla kierowcy. Ale nikt nie siada za kierownicą — auto jeździ samo. Zamiast przedniego siedzenia pasażera zamontowano półkę bagażową na rzeczy.
ID. Buzz AD odpowiada 4. poziomowi autonomicznej jazdy według klasyfikacji SAE. Oznacza to, że auto może jeździć całkowicie samodzielnie, tylko czasami otrzymując polecenia od operatora zdalnie. Dla porównania: wszystkie Tesle do tej pory należą tylko do 2. poziomu. To oznacza, że kierowca musi cały czas obserwować drogę i być gotów przejąć kontrolę.
Platforma oprogramowania wykorzystuje sztuczną inteligencję do monitorowania całego parku samochodów w czasie rzeczywistym. Automatycznie pomaga pasażerom i integruje się z popularnymi aplikacjami do zamawiania taksówek.
MOIA planuje przejść pełną certyfikację do pracy autonomicznych taksówek w Unii Europejskiej i USA w najbliższym czasie.
Źródło: MOIA