Tysiące samochodów utknęły w porcie UE z powodu taryf Trumpa
Port Antwerpia-Brugge, jeden z największych hubów samochodowych na świecie, zamienił się w ogromny parking: zgromadziły się tutaj tysiące samochodów, furgonetek, ciężarówek i traktorów przeznaczonych do wysyłki do USA. Przyczyną jest nagły spadek eksportu w obliczu wprowadzenia przez prezydenta USA Donalda Trumpa nowych ceł.
Co wiadomo
Z danych portu wynika, że w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku eksport nowych samochodów osobowych i furgonetek do USA spadł o 15,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Szczególnie wyraźny spadek zauważono w maju — miesiąc po tym, jak Trump ogłosił wprowadzenie nowych taryf.
Eksport ciężarówek i sprzętu ciężkiego — traktorów i maszyn budowlanych — spadł jeszcze bardziej, o 31,5%. Biorąc pod uwagę, że takie maszyny mogą kosztować ponad 100 000 $, wprowadzenie 25-procentowego cła czyni ich dostawy do USA ekonomicznie nieopłacalnymi.
Port Antwerpia-Brugge wysłał ponad 3 miliony samochodów na całym świecie w 2024 roku, a USA są drugim co do wielkości partnerem handlowym po Wielkiej Brytanii. Jednak obecnie magazyny portu są wypełnione tysiącami samochodów, czekających na dalszy los. Prognozy na drugą połowę roku pozostają niepewne. Wiele będzie zależało od tego, czy uda się osiągnąć porozumienie handlowe między UE a USA do 1 sierpnia.
Przed powrotem Trumpa do Białego Domu producenci samochodów płacili 2,5% cła za eksport do USA. Jednak od kwietnia 2025 roku do tej stawki dodano kolejne 25%. Przedstawiciel portu ds. Wielkiej Brytanii i Irlandii, Justin Atkin, powiedział The Guardian, że w porównaniu z takimi kryzysami, jak pandemia czy Brexit, cios taryfowy okazał się bardziej nagły i zaskakujący.
Ponadto w porcie można zaobserwować gromadzenie się chińskich samochodów, co może świadczyć o przekierowywaniu przepływów z rynku amerykańskiego — Pekin również zmaga się z barierami handlowymi.
Oprócz presji taryfowej porty cierpią z powodu opóźnień spowodowanych okrążaniem szlaków przez Morze Czerwone z powodu konfliktu zbrojnego, a także z powodu zwiększania rozmiarów statków. W rezultacie kontenery pozostają w porcie średnio przez osiem dni zamiast zwyczajowych pięciu.
Interesujące jest to, że mimo spadku eksportu, import z USA do portu Antwerpia-Brugge w pierwszej połowie roku wzrósł o 17%, głównie dzięki zwiększeniu dostaw skroplonego gazu ziemnego.
Źródło:?TheGuardian