Nowa technologia GM pomoże uniknąć złych dróg

Nowa technologia GM pomoże uniknąć złych dróg
Koła Chevrolet Trailblazer. Źródło: Chevrolet

General Motors złożył wniosek patentowy na system, który ma możliwość wcześniejszego ostrzegania kierowców o złym stanie drogi z przodu. Jak ustalił GM Authority, wniosek złożono jeszcze 15 grudnia 2023 roku, ale został on opublikowany w ogólnym dostępie dopiero 19 czerwca 2025 roku pod numerem US 2025/0200526 A1.

Co wiadomo

Zakłada się, że system będzie wykorzystywał czujniki i kamery w samochodzie, aby zbierać dane o drodze: ruch elementów zawieszenia, wibracje, obrót kół oraz wady wizualne. Informacje będą przesyłane do chmury w celu obliczenia indeksu stanu nawierzchni drogi – tzw. Road Maintenance Score.

W przypadku wykrycia złej drogi z przodu nawigacja zaproponuje alternatywną trasę, a służby drogowe otrzymają powiadomienie o problemach z nawierzchnią w konkretnym miejscu.

Oczekuje się, że technologia będzie działać w połączeniu z Super Cruise – systemem autopilota GM, który już obejmuje 750 000 mil dróg w USA i Kanadzie.

Schemat działania systemu wykrywania złych dróg
Ilustracyjne zdjęcie zasady działania systemu wykrywania złych dróg. Źródło: GM Authority

To nie jedyny patent GM mający na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa. W maju firma złożyła wniosek na system oceny stanu psychofizycznego kierowcy, który mógłby zapobiegać wybuchom agresji za kierownicą. A w 2023 roku GM proponował użycie przyciemnianej szyby czołowej z rozszerzoną rzeczywistością, aby walczyć z oślepiającym światłem reflektorów nadjeżdżających samochodów.

Na razie żaden z tych wniosków nie przekształcił się w realne systemy, ale pokazują, w jakim kierunku pracują producenci samochodów.

Źródło: GM Authority

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();