Kalifornia przeciwko Muskowi: sprzedaż Tesli w kluczowym stanie spadła o 21 %

Kalifornia przeciwko Muskowi: sprzedaż Tesli w kluczowym stanie spadła o 21 %
Kolaż Elon Musk & Tesla. Źródło: CarsWeek

W drugim kwartale 2025 roku sprzedaż pojazdów elektrycznych Tesli w Kalifornii spadła o 21% — z 52 000 do 41 138 zarejestrowanych samochodów. To już siódmy kolejny kwartał z rocznym spadkiem i czwarty - z kwartalnym spadkiem.

Co wiadomo

Spadek wyników Tesli odbił się na całym rynku: udział pojazdów elektrycznych wśród nowych samochodów w Kalifornii spadł z 22 % do 18.2 %. Przypominamy, że Kalifornia jest największym rynkiem pojazdów elektrycznych w USA, na jej udział przypada około jednej trzeciej wszystkich sprzedaży w kraju.

na tle spadku Tesli, inni producenci samochodów pokazują wzrost: BMW, Mercedes‑Benz, Genesis, Cadillac i Acura poprawiły swoje pozycje w regionie.

Analtycy wskazują na kilka powodów spadku sprzedaży Tesli w Kalifornii:

  1. Czynnik wizerunku publicznego Elona Muska (Elon Musk) - jego zaangażowanie w politykę, związaną z poparciem Donalda Trumpa, wzbudziło niezadowolenie niektórej części rynku w Kalifornii, gdzie znaczna liczba nabywców tradycyjnie ma bardziej liberalne poglądy.
  2. Brak widocznych aktualizacji w gamie modeli - mimo wprowadzenia zaktualizowanej wersji Model Y, popyt na nią w USA spadł o 15 % w drugim kwartale.
  3. Zaostrzenie konkurencji: europejskie i azjatyckie marki, w tym chińskie firmy BYD, Xpeng i Geely, zwiększają swoje udziały w rynku USA.

Globalnie, Tesla również napotyka trudności: w drugim kwartale 2025 roku globalne dostawy firmy spadły o 13.5 %. Chińska BYD, przeciwnie, w tym samym okresie sprzedała 1.1 mln samochodów w porównaniu do 384 000 u Tesli.

Tesla uruchomiła szereg programów stymulacyjnych: zniżki, zerowe stawki pożyczek, bezpłatne korzystanie z Full Self‑Driving i ładowarek Supercharger do września. Tesla wzmacnia też akcent na rozwój bezzałogowych taksówek, autonomicznych systemów i platform robotycznych. Jednak analitycy coraz częściej kwestionują zdolność firmy do utrzymania pozycji lidera w obliczu konkurencji i zmieniających się nastrojów konsumenckich.

Źródło: Electrek

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();