Program do modelowania 3D Blender zadebiutuje na iPadzie

Zespół Blender Foundation ogłosił, że rozpoczął prace nad wersją aplikacji na iPad Pro z Apple Pencil. Programiści mają na celu stworzenie nieokrojonej wersji mobilnej, a przeniesienie pełnoprawnego Blendera na ekrany dotykowe.
Jak mówią programiści, najczęściej zadawane pytanie, które im kierowano — kiedy pojawi się wersja na iPad?! Tutaj wyraźnie widać marketingowy wpływ Apple: wstawiając procesory serii M do laptopów i tabletów oraz pokazując na prezentacji wersje aplikacji do montażu wideo na tabletach, Apple próbowało sprzedać iPad jako narzędzie dla profesjonalistów. Praca na iPadzie okazała się trudna, ale progresywna idea pobudza wyobraźnię.
Obecnie zespół jest na etapie dostosowywania koncepcji programu do obsługi dotykowej i ograniczeń systemu plików iPadOS. Wygląda na to, że prace są jeszcze na bardzo wczesnym etapie, a programiści zapraszają specjalistów do udziału w tym projekcie. Przy tym technodemo iPadowej wersji Blendera planują pokazać już na konferencji SIGGRAPH 2025 w Vancouver.
Blender to aplikacja z otwartym kodem do tworzenia grafiki 3D. Jest zupełnie darmowy, a jego rozwój prowadzi non-profit Blender Fundation.
Przy okazji...
Powiedzenie, że Blendera nie można teraz spróbować na tablecie, nie jest do końca prawdziwe. iPad doskonale radzi sobie z rozszerzeniem pulpitu oraz jego pełnym duplikowaniem, a wiele osób rzeczywiście korzysta z dotykowego ekranu iPada w ten sposób do pracy z profesjonalnymi aplikacjami.
Co jednak w wyniku
Sam w sobie ekran dotykowy z Apple Pencil może stać się wygodnym narzędziem do tworzenia grafiki 3D. Jednak ograniczenia systemu operacyjnego stawiają przed programistami poważne wyzwania, które będą trudne do pokonania. Używanie iPada całkowicie autonomicznie i tak się nie uda – gotowe pliki z modelami w żaden sposób nie mogą być użyte na iPadzie. Zamiast tego taka aplikacja może okazać się przydatna osobom, które są w podróży i nie chcą marnować wolnego czasu. Stworzenie prostej 3D-modelu, a po powrocie do domu przesłanie go na PC – to może być użyteczne. Blender na iPadzie to nie tylko test dla programistów Blendera, to także test dla iPada – na ile jego moc można w pełni zastosować w realnych profesjonalnych programach. Bardzo chcemy, aby eksperyment zakończył się sukcesem, a użytkownicy mieli wybór, jak komu wygodniej pracować.
Źródło: arstechnica.com