Cupra wstrzymała wejście na rynek USA
Cupra, firma należąca do Volkswagen Group, poinformowała o rekordowej sprzedaży w pierwszej połowie 2025 roku: dostawy wzrosły o 33,4%, do 167 600 samochodów. Jednak jeden z kluczowych projektów dotyczących rozszerzenia został zamrożony. Firma oficjalnie ogłosiła, że zrezygnowała z planu wejścia na amerykański rynek do 2030 roku.
Co wiadomo
W oficjalnym oświadczeniu mowa jest o „nieprzerwanych wyzwaniach dla przemysłu motoryzacyjnego” i „zmianie sytuacji na rynku”. Szczegółów Cupra nie ujawnia, ale najwyraźniej chodzi o spowolnienie wzrostu popytu na samochody elektryczne w USA oraz o nowe cła na import europejskich samochodów.
Zgodnie z ostatnimi umowami między UE a USA, cło na europejskie samochody wzrosło z 2,5 do 15 procent. Wcześniej planowano, że Cupra wejdzie na amerykański rynek z dwiema elektrycznymi crossoverami: jednym — następcą modelu Formentor, drugim — większym SUV-em. Ostatni miał być produkowany w jednym z zakładów VW w Ameryce Północnej, być może w Meksyku, jednak obecnie import z tego kraju do USA podlega 30-procentowemu cłu. Podawano także, że Cupra prowadziła rozmowy z grupą dealerską Penske na temat sprzedaży samochodów elektrycznych, hybryd i aut z silnikami spalinowymi.
Kierownictwo Cupra podkreśla, że nie rezygnuje całkowicie z pomysłu wejścia na rynek USA, a jedynie odkłada go na czas nieokreślony. W Cupra mają nadzieję, że za kilka lat sytuacja handlowa może się zmienić.
„Nie zatrzymujemy się, a jedynie odkładamy start w USA i będziemy nadal obserwować rozwój rynku w najbliższych latach, aby określić optymalne terminy i podejście, które będą odpowiadały długoterminowej wizji marki” – powiedział Sven Schuwirth, wiceprezydent ds. sprzedaży, marketingu i posprzedażnej obsługi Seat (spółka matka Cupra).
Źródło: Seat