W samochodach lat 90. było mniej martwych stref niż w nowoczesnych – badanie IIHS

W samochodach lat 90. było mniej martwych stref niż w nowoczesnych – badanie IIHS
Pieszy w martwej strefie nowoczesnego samochodu. Źródło: IIHS

W ciągu ostatnich 25 lat liczba zabitych pieszych i rowerzystów na drogach USA wzrosła o 37% i 42% odpowiednio. Coraz częściej eksperci wskazują na pogorszenie widoczności jako jedną z kluczowych przyczyn. Nowe badanie Instytutu Ubezpieczeń Bezpieczeństwa Drogowego USA (IIHS) pokazało, jak bardzo z czasem zmieniło się pole widzenia kierowcy.

Co wiadomo

IIHS przeanalizował 17 popularnych modeli samochodów z różnych generacji od 1997 do 2023 roku: Ford F-150, Chevrolet Suburban, Honda Accord, Honda CR-V, Toyota Camry i Jeep Grand Cherokee. Do pomiarów użyto kamery 360-stopniowej, zamontowanej na wysokości oczu kierowcy, i oceniono, jaki procent przestrzeni w promieniu 10 metrów wokół samochodu kierowca rzeczywiście może dostrzec.

Wyniki okazały się niepokojące: w przypadku SUV-ów widoczność spadła do 58% w porównaniu z modelami z końca lat 90. W przypadku F-150 spadek wyniósł „zaledwie” 17%, ale IIHS doprecyzował, że już w 1997 roku widoczność w tej pikapie była kiepska. Z kolei w przypadku sedanów Accord i Camry wskaźnik praktycznie się nie zmienił – pogorszenie nie przekracza 8%.

Widoczność w przypadku Honda CR-V spadła szczególnie drastycznie:Honda CR-V widoczność 1997 roku: kierowca modelu z 1997 roku widzi 68% przestrzeni przed samochodem, a w 2022 roku tylko 28%. W tym samym czasie widoczność w Chevrolet Suburban spadła z 56% do 28%.

Główne przyczyny to wysokie maski i powiększone lusterka boczne, które zasłaniają widok na strefy przed przednimi narożnikami samochodów. Jest to szczególnie niebezpieczne w ruchu miejskim, gdzie piesi i rowerzyści często wpadają w te „martwe” strefy.

Według prezesa IIHS, Davida Harkeya, nawet taka mała próbka daję podstawy do niepokoju. Nowa metoda pomiarowa pozwala na standardowe ocenianie widoczności i stosowanie tego podejścia do szerszej liczby samochodów.

Źródło: Carscoops

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();